Kundservice: 010-884 81 69
Måndag - torsdag kl. 09:00 - 20:00
Fredag kl. 09:00 - 16:00
Senast uppdaterad: 02. september 2019

Vad hände? En nyhetssammanfattning av augusti och juli

Företagsnyheter augusti

 

Sommaren är snart slut och vi väntar in hösten med spänning. Skolan och jobbet har börjat och Expertvalet är tillbaka med en samling av företagsnyheter efter en semesterpaus i juni. Håll i er, för vi tänker pangstarta hösten med flertalet intressanta nyheter och artiklar att rapportera om.

Under sommaren har det publicerats många nya intressanta rapporter och nyheter om bland annat innovation, annonsering och ojämlikheter i anställningsförfaranden. Utöver det tipsar vi även om en podd med Sofie Lindblom, samt några andra små nyheter.

Läs mer om alla nyheter, rapporter och andra tips nedan. Trevlig läsning!

Nyheter-augusti

Brexitsvängningar värst för småföretagen

Brexit hänger fortfarande i luften och situationen blir osäkrare ju längre tiden går. Veckans Affärer rapporterade i början på augusti att brexitsvägningarna är värst för småföretagen. Dessa företag är inte redo för Brexit då de varken har råd med rådgivning eller långa förberedelser, till skillnad från stora företag. Speciellt i och med att tiden för utträdet är oklart.

Peter Sandberg, Svenska handelskammarens VD i London, rekommenderar att man ser över sina distributionskedjor för att säkerställa att man har tillgång till de råvaror och produkter som krävs när Brexit går igenom. Magdalena Andersson uppmanar företag att börja ansöka om tillstånd samt se över situationen med moms och tull för att vara förberedd.

Läs hela artikeln här:

Veckans Affärer

Tyck till om EU:s framtida ramprogram inom forskning och innovation

Vi har tidigare i år skrivit om EU:s ramprogram inom forskning och innovation och att fokus kommer ligga på forskning och insatser för minskade klimateffekter. Ramprogrammet heter Horisont Europa, och är ett ramprogram med syfte att ge forskare och innovatörer möjligheten att förverkliga sina ideér, utveckla sina kunskaper och skapa nya marknader för framtiden.

För att tillgängliggöra befolkningens synpunkter i utformningen av den strategiska planeringen finns det nu en enkät i vilken man kan tycka till om vad som bör prioriteras. Enkäten stängs den 8 september, så du har några dagar kvar att tycka till.

Missa inte din chans, fyll i enkäten hos Energimyndigheten:

Energimyndigheten

Wish vill sälja varor direkt i butik

I början på juli gick e-handelsjätten Wish ut med nyheten att de även ska börja sälja varor i butik i Sverige. Hittills har de endast kört i gång med tester i Sverige - till exempel i en butik i skånska Eslöv.

Tanken bakom konceptet Wish local är att förbättra logistiken för kunderna. I Wish-appen ska man kunna se vilka varor som finns tillgängliga lokalt, köper man dem så kan man hämta ut dem i butik genast. För varje såld vara får ombudet 0,5 euro, 200 butiker runt om i Sverige har redan ansökt om att få bli ombud för Wish.

Läs mer om nyheten här:

Dagens Industri

Strategisk planering – Inte bara för stora företag

Christoffer Anderson skrev i början av augusti en intressant liten krönika på ja.se. Krönikan belyser hans tankar om strategisk planering, och hur man kan implementera det även i småföretag. Läs gärna krönikan för att få en liten tankeställare kring hur ni kan implementera det i just ert företag, stort som litet.

Anderson ger även några handfasta tips kring hur man kan agera för att på bästa sätt tänka strategiskt i ett mindre företag, det gillar vi!

Läs krönikan här:

JA

Rapporter-augusti

FN-studie: Bara ett land är bättre än Sverige på innovation

I slutet på juli rapporterade Ny Teknik om en undersökning från FN:s immateriellrättsorganisation, WIPO, i vilken Sverige placerar sig som näst bäst bland alla länder inom innovation. Schweiz är det endaste landet som placerar sig bättre på listan.

Peter Strömbäck, generaldirektör för Patent- och registerverket, menar att Sveriges topplaceringar år efter år tyder på att svenska företag fortsätter vara innovativa. Han påpekar också hur viktigt det är att kunna hantera immateriella tillgångar i och med att den globala konkurrensen ökar.

Läs hela artikeln här:
Ny Teknik

”Försiktighetskulturen gör svenskarna till medelmåttor på innovationer”

Till skillnad från flera rapporter, till exempel WIPO och EU:s rankningslista över innovationer i unionen, där Sverige placerar i toppen bland andra länder när det kommer till innovation, vill Magnus Höij från Innovationsföretagen nästan hävda motsatsen.

I en debattartikel på NyTeknik skriver Höij att svenska tech- och innovationsunder uppkommit trots den svenska kulturen och inte tack vare deras förutsättningar. Innovationsföretagen har låtit Kairos Future analysera den svenska innovationsbranschen, ett initiativ som resulterat i rapporten Agenda för ett innovativt Sverige.

I rapporten kommer det bland annat fram att svenska innovationsföretag fortfarande prioriterar kortsiktig profit framför proaktivitet. Samt att det finns ett behov för att fördela resurser till mer riskfylld och långsiktig innovation.

Läs debattartikeln och rapporten här:

Ny Teknik

Innovationsföretagen

Rapport visar - Kvinnor passé efter 50 år

Jurek Rekrytering och Bemanning publicerade i mitten av augusti Jurekbarometern, en rapport med fokus på talang på lika villkor. I den nya rapporten har man valt att kolla närmare på situationer som kan indikera på åldersdiskriminering, eller ålderism som det också kallas. Rapporten visar att löneutvecklingen stagnerar bland kvinnor som fyllt 50. Skillnaderna i lön mellan män och kvinnor i åldern 50-54 är dryga 10 000 kronor.

Jurek har även gjort några antaganden kring varför situationen ser ut som den gör. Bland annat ett grundmålat lägre självförtroende, barnafödande, vabbande och åldersdiskriminering.

Läs mer om rapporten här:

Dagens Industri

Fyra av tio företagare utsatta för brott

En undersökning som gjorts på uppdrag av Länsförsäkringar visar att fyra av tio företagare utsatts för brott. De vanligaste brotten enligt undersökningen är inbrott och fakturabedrägerier.

Rapporten visade även att många företagare känner sig otrygga och oroliga för att råka ut för brott. De största orosfaktorerna hos företagarna är även de inbrott och fakturabedrägeri, men även risken för dataintrång och datorbedrägerier skapar oro.

Läs mer om rapporten här:

Dagens Ps

Undersökning: Annonsörer slösar bort 60 procent av de digitala annonspengarna

En ny undersökning från Alixpartners visar att 60 procent av investeringarna som FMCG-bolag (Fast-Moving Consumer Goods) årligen lägger på digital annonsering går till spillo. Detta på grund av investeringarna inte ger någon avkastning eller för att företagen inte kan mäta avkastningen.

I undersökningen gjordes en enkät med 1100 marknadsförare som visade att totalt 79 miljarder dollar har lagts på digital annonsering (allt från annonser på sociala medier till kuponger och rabatter). Av dessa 79 miljarder dollar har 60 procent, ca. 47 miljarder dollar, inte gett en positiv avkastning. De största bakomliggande orsakerna är brist på kompetens, brist på finansiering och en ovilja att experimentera.

Läs mer om rapporten här:

Resumé

Marketing Week (engelska)

Podcast-augusti

Spotifyveteranen: ”Sverige kan inte leva på sitt CV”

Podden “Under 15” har i senaste poddavsnittet intervjuat innovationsexperten Sofie Lindblom. Lindblom var tidigare innovationschef för Spotify och är nu medgrundare till Ideation360.

I podden pratar de om innovationskulturen i Sverige och vad riskerna med att vara ett land som ligger i topp vad gäller innovation är. Mycket intressant lyssning!

Läs mer om podden och lyssna här:

Dagens Media