Hyra & leasa skrivare - Jämför pris och offerter från flera leverantörer
Fyll i formuläret på mindre än 1 minut för att starta processen
Begär dina gratis offerter
Spara tid
Spara tid

Fyll i formuläret och få upp till 4 offerter från våra särskilt utvalda samarbetspartners

Spara pengar
Spara pengar

Spara pengar genom att jämföra offerter och välja den lösning som passar er bäst

Kostnadsfritt & utan förpliktelser
Kostnadsfritt & utan förpliktelser

Vår service är helt kostnadsfri och utan förpliktelser

Omnämnda i:
Senast uppdaterad: 11 januari 2022

Hyra eller leasa skrivare

Bör jag hyra eller leasa skrivare?

En skrivare är en väsentlig del av de flesta företags verksamhet, oavsett om ni är ett litet startup eller ett av Sveriges största företag. Att köpa skrivare kan bli en dyr investering, för vissa är det lönsamt, men inte något alla har möjlighet att göra. Lyckligtvis finns det andra alternativ, genom att leasa eller hyra skrivare så slipper ni den tuffa initiala investering och får en jämn och låg månadskostnad.

När det kommer till att hyra skrivare finns det två varianter att välja mellan: långtidshyra och korttidshyra. Nedan ser ni vad dessa innebär och vilken som är relevant just för er verksamhet.

  • Korttidshyra
    Om ni endast behöver skrivaren under några månader med hög belastning eller för ett evenemang på några dagar passar korttidshyra bra.
  • Långtidshyra / Leasing
    Om det istället behövs ett alternativ till att köpa så är långtidshyra eller leasa skrivare mer passande. Dessa avtal är under en längre period, oftast på ett år eller mer.

Är ni osäkra på om ni bör köpa eller leasa/hyra skrivare? Vi på Expertvalet vill göra det så simpelt som möjligt för er. Genom att fylla i formuläret ovan får ni upp till fyra skräddarsydda offerter, helt gratis och utan förpliktelser.

Här kan ni läsa mer om hur ni hittar den bästa skrivarlösningen för er verksamhet.

När bör ni leasa eller hyra skrivare?

Om ni behöver en skrivare för en kortare tid är hyra skrivare nästan alltid rätt alternativ. Detta för att undvika stora investeringskostnader och press för att sälja skrivaren snabbt när ni inte längre behöver den.

  • Installation inkluderat
    Vid hyra av skrivare sköter leverantören i de flesta fall installeringen och nedmonteringen av skrivaren så ni inte behöver lägga ner någon energi på det.
  • Support och service inkluderat
    Skulle något gå fel under hyresperioden så kan leverantören bistå med support och service om så är nödvändigt.
  • Ni saknar resurser att införskaffa en skrivare
    Om ert företag inte har råd med att köpa en skrivare och de kostnader som medföljer är hyra eller leasa ett bra alternativ.
  • Möjlighet att köpa ut skrivaren ifall ni är nöjda
    Att leasa är bra om man planerar på att ha kvar skrivaren under en längre tid, då de oftast erbjuder en möjlighet att köpa ut skrivaren efter avtalstiden. Observera dock att vissa leverantörer erbjuder även det vid uthyrning så det är viktigt att ni noggrant läser igenom och jämför olika leverantörers avtal.

Kostnaden för att hyra och leasa skrivare som företag

En multifunktionsskrivare med liten kapacitet kan kosta mellan 100 och 300 kr i månaden. Dessa passar bäst för hemmakontor och mindre företag. En multifunktionsskrivare för flera användare med större kapacitet brukar hamna på runt 500 kr i månaden. En sådan skrivare kan passa för små till medelstora företag som behöver många utskrifter varje månad.

Småföretag 100 till 300 kr i månaden.
Företag, ca 500 kr i månaden.
Institution, upp till 2000 kr i månaden.

En multifunktionell skrivare som ska agera som avdelningsskrivare kräver många utskrifter per månad, samt flera användare. Priset på dessa kan gå upp till 2 000 kronor per månad, och lämpar sig för större institutioner och företag. Det kan i vissa fall vara lämpligt med fler mindre skrivare utställda runt om på företaget, istället för en stor skrivarlösning.

3 saker att tänka på innan ni ber om offerter på skrivare

När det är dags att införskaffa en skrivare för företaget finns det många saker att ha i åtanke. Huvudfrågan är vad ni ska använda den till. Fråga er själva följande frågor:

  1. Enkel skrivare eller multifunktionsskrivare?
    Behöver ni endast göra utskrifter, eller ska lösningen också kunna fungera som kopiator, skanner och fax? I sådana fall bör ni överväga en multifunktionsskrivare.
  2. Antalet utskrifter per månad?
    Hur mycket ni skriver ut per månad, om det behöver vara i färg eller svartvitt och om ni behöver fotoutskrifter eller endast dokument.
  3. Laser- eller bläckstråleskrivare?
    För utskrivning finns det även där två alternativ att välja mellan, bläckstråle- och laserskrivare. Vid val av laser- och bläckstråleskrivare finns det några saker att tänka på för att avgöra vad som passar er bäst.

Laserskrivare eller bläckstråleskrivare

Laserskrivare passar bättre om ditt behov är att kunna skriva ut många utskrifter snabbt. Bläckstråleskrivare är istället bättre för fotoutskrifter.

Laserskrivare för kvantitet

Laserskrivare,

Är det viktigt för er med en företagsskrivare som klarar av att snabbt få ut många utskrifter passar laserskrivare bäst. Lyckligtvis finns laserskrivare i både färg och svartvitt. De klarar av att skriva en större mängd pappersark snabbare, men har istället aningen lägre kvalitet än bläckstråleskrivare.

Laserskrivare är därför det bättre alternativet för företag av alla storlekar som huvudsakligen skriver ut dokument. Leasing för en kontorsmaskin med flera funktioner och möjlighet för flera användare ligger ofta på runt 500 kronor i månaden.

Kolla in vårt test på laserskrivare för att jämföra olika modeller! 

Bläckstråleskrivare för kvalitet

Bläckstråleskrivare,

Om ni däremot har ett behov av att skriva ut både foton och dokument så är en bläckstråleskrivare, även kallad Inkjet, betydligt bättre. En bläckstråleskrivare skriver ut långsammare, så de passar bättre för hemmakontor och mindre företag.

Kostnaden för att hyra eller leasa en bläckstråleskrivare beror på hur stor kapacitet som krävs, men en mindre skrivare för hemmakontor och mindre företag hamnar oftast på ett par hundra kronor i månaden.

Ta reda på vad det skulle kosta för er att hyra en skrivare, oavsett om ni befinner er i Stockholm, Göteborg, Malmö eller någon annanstans i Sverige. Genom att fylla i vårt formulär matchar vi era behov med leverantörernas erbjudanden. Ni får upp till fyra offerter med den bästa skrivaren och avtalet för just er, helt kostnadsfritt och utan obligationer.

Beställ offerter nu

Fyll i formuläret på bara en 1 minut

Att tänka på när ni ska leasa eller hyra skrivare

När ni har bestämt er för att hyra eller leasa skrivare så finns det vissa faktorer som är viktiga att beakta. När ni leasar eller hyr skrivare ingår ofta toner eller bläckpatroner, papper och service i priset. När det ingår i det fasta priset kan vissa leverantörer ta betalt för ett specificerat antal utskrifter per månad, och ni blir tvungna att betala för dem oavsett om ni använder alla eller inte.

Det finns även avtal där toner eller bläckpatroner och papper inte ingår, utan tillkommer som en rörlig kostnad, oftast på ett par ören per utskrift.

Detta gör det viktigt att kolla vad exakt som gäller för just er leverantör. Om toner, bläckpatroner, papper, service och support inte ingår i hyran av skrivaren kan kostnaderna bli väldigt höga. Det gäller därför att kolla upp hur mycket det skulle kosta er att själva stå för den utgiften, och om det verkligen lönar sig i längden.

I allmänhet är det väldigt viktigt att läsa igenom avtalet noggrant. Det kan finnas dolda avgifter, samt att det är viktigt att veta vem som är betalningsansvarig om något skulle gå sönder eller behöva service.

För- och nackdelar med att hyra eller leasa skrivare

Fördelar – Ett säkrare val

Fördelar
  • Krävs ingen stor engångskostnad
  • Tillgång till support och installation
  • Ofta bra lösningar för förbrukningsvaror

En av de främsta fördelarna med att leasa eller hyra skrivare istället för att köpa är att det inte kräver någon stor investering. Tillgängliga resurser kan istället prioriteras på andra viktiga delar av verksamheten och kan vara extra viktiga för mindre företag.

Att köpa toner och bläckpatroner kan snabbt leda till stora utgifter, och blir en kostnad utöver inköpspriset. Vid hyrning av skrivare kan toners och bläckpatroner ingå i avtalet, eller så kan ni få ett rabatterat pris, en fördel som kan minska ordentligt på de rörliga kostnaderna.

När ni hyr eller leasar skrivare kan ni få hjälp av leverantören med att installera den i ert nätverk, för att försäkra er om att allt fungerar som det ska från dag ett. Skulle det mot förmodan uppstå nya problem har ni vanligen tillgång till en snabb support och bra service. Att veta att det finns tillgång support om problem uppstår ger trygghet och ni slipper betala de eventuellt höga reparationskostnader som kan uppstå när ni köpt skrivaren.

Nackdelar – En kortvarig lösning på ett långvarigt problem

Nackdelar
  • Bunden till ett avtal
  • Ingen permanent lösning

Med ett hyresavtal binder ni ofta upp er under en viss tid, och skulle ni behöva bryta avtalet kan det tillkomma en straffavgift. Detta betyder att om era behov ändras kan ni fortfarande vara bundna till ett avtal utifrån era gamla behov.

Dock erbjuder vissa leverantörer möjligheten att byta skrivare under avtalstiden, eller kanske lägga till vissa funktioner. Därför är det bra att på förhand undersöka om ert behov kan komma att förändras i framtiden, så att ni om nödvändigt kan avtala om möjligheten till uppgraderingar på förhand.

Att hyra eller leasa skrivare är inte den mest lönsamma lösningen på lång sikt. Det kan i längden vara ett dyrare alternativ än att köpa skrivare.

Vanliga frågor om att hyra skrivare

Sluta hyresavtal

Vi på Expertvalet jobbar för att göra valet av leverantör så simpelt och bra som möjligt. Genom att fylla i formuläret hjälper vi er att hitta leverantörer för erbjudanden som passar just era behov. På så vis får ni den bästa lösningen till det bästa priset. När vi hittar något som passar er så får ni upp till fyra skräddarsydda offerter av oss, det är helt kostnadsfritt och utan några obligationer.

Beställ offerter nu

Fyll i formuläret på bara en 1 minut

Så här enkelt är det:
1
Beställ offerter
Fyll i formuläret med dina produktkrav och behov.
2
Matchning
Vi matchar din förfrågan med relevanta leverantörer.
3
Offerterna skickas till dig
Du mottar upp till fyra offerter, anpassade efter dina krav.
Bli vår partner
Bli vår partner Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?