Beställ offerter på tjänster inom telefoni
Jämför priser och kvalitet här
Spara tid

Fyll i formuläret och få upp till 4 offerter från särskilt utvalda samarbetspartners

Spara pengar

Du kan spara upp till 50% genom att jämföra offerter från ledande leverantörer

Kostnadsfritt & utan förpliktelser

Vår service är helt kostnadsfri och utan förpliktelser

Refererade & omnämnda
Expressen
Allt om Bostad
Telia
Få upp till 4 offerter här Telefonsystem - Få upp till 4 gratis offerter från ledande leverantörer
Det tar mindre än 1 minut!

Hur många telefoner ska anslutas?

Det tar mindre än 1 minut!
Senast uppdaterad: 19. juli 2017

Vilken telefonväxel passar ditt företag bäst?

Rätt telefonväxel till ditt företag

Har företaget expanderat och är i behov av ett nytt telefonsystem?
Är ni trötta på att själva passa telefonväxeln och vill skaffa en mobil växel hos ett externt företag?

Möjligheterna är många och därför ska vi reda ut vilken telefonväxel som passar olika typer av företag. Via Expertvalet kan du begära flera offerter på olika telefonväxlar. På så sätt hittar du lätt den lösning som passar ditt företag bäst. Fyll i formuläret ovan och motta offerter kostnadsfritt och utan förplikelser. 

Telefonväxeln ska anpassas till företagets storlek

Beroende på hur många anställda som finns på företaget, ska telefonväxelns funktioner anpassas därefter. Ägnar sig t.ex. företaget åt service och har anställda som reser mycket? Då kan en mobil växel vara lämpligt. Om företaget har fler än 10 anställda har ni kanske användning för en telefonist som kan ta emot och hänvisa inkommande samtal.

Priserna varierar med växelns kapacitet
Antalet registrerade telefonnummer påverkar telefonväxelns pris. Det förekommer vanligen en fast kostnad för registrering av telefonnummer, samt en löpande kostnad för abonnemang. Med en fast telefonväxel tillkommer även kostnader för hårdvaran samt eventuell utbildning av telefonist.

Priser för startavgift och abonnemang under 2 år

Det lilla företaget: 5 anställda med mobiltelefoner

  • Mobil telefonväxel för fem mobiltelefoner med samma operatör. 
  • Främst interna och inkommande samtal.
  • Från 50 kr/mån Från 1200 kronor för 2 år

Det mellanstora företaget: 20 anställda med både fast och mobil telefoni

  • Både fasta och mobila telefoner som ska kopplas till en mobil växel.
  • Främst interna och externa samtal. 
  • Från 1500 kr/mån Från 36 000 kronor för 2 år

Det stora företaget: 100 anställda med reception

  • Fasta telefoner och fast telefonväxel inklusive utbildning av telefonist.
  • Främst externa och inkommande samtal. Internationella samtal förekommer. 
  • Ca 10 000 kr/mån 6000 kronor i fast kostnad Från 246 000 kronor för 2 år

Avgifter för utgående samtal tillkommer.

Telefonvaexel _fast

Vad är priset för en fast telefonväxel?

Den fasta telefonväxeln innebär att den finns en enhet som tar emot inkommande samtal, som därefter kopplas vidare till rätt person. För större företag, organisationer och förvaltningar kan detta vara en bra lösning eftersom företaget säkerställer att inkommande samtal alltid kan kopplas till rätt person.

Nackdelen kan vara att en receptionist inte är gratis, och många gånger krävs viss utbildning för att hantera en fast telefonväxel. Själva enheten kostar vanligen 1000-2000 kronor i inköpskostnad. Förutom hårdvaran kan det även behövas tilläggstjänster för vilka ni får betala mer för.

En fast telefonväxel rekommenderas till större företag som har en telefonist anställd. Priset vid själva inköpet blir något dyrare. Denna utgift kan enkelt motiveras av att övriga anställda inte behöver motta irrelevanta samtal, eller samtal som hamnat hos fel person. Det tar personen som sitter i växeln hand om.

Läs mer: Utveckla företaget med kvalificerad mötesbokning

Vad kostar en mobil växel?

Många företag använder idag en mobil växel. Fördelen med detta är att den kan kopplas enkelt mellan alla anslutna enheter. Dessutom klarar den av att koppla samtal både mellan fasta telefoner, mobiltelefoner och datorer. Således är systemet väldigt flexibelt.

Den mobila växeln är också enkel att anpassa till antalet användare. Vanligen betalar du en kostnad för varje anknytning och det är enkelt att registrera nya samt ta bort gamla anknytningar. Till skillnad från en fast växel, som kan behöva uppgraderas manuellt, kan många mobila växlar uppgraderas löpande via internet.

Eftersom en mobil växel inte kräver en receptionist som besvarar inkommande samtal, sparas en del utgifter på den posten. Samtidigt finns det fördelar med att ha någon som svarar på huvudnumret och sedan kan koppla vidare samtalet. Lösningen utan telefonist passar således det mindre eller mellanstora företaget, medan stora företag många gånger har en eller flera kundtjänstmedarbetare i växeln.

Extern svarservice via telefonväxeln

Behöver ni någon som besvarar samtal?
Har ni svårt att själva ta emot alla inkommande samtal?

Inom vissa brancher kan det vara svårt att tala i telefon på grund av höga ljudnivåer. Om arbetet innebär mycket resande kan ett kundtjänstärende per telefon innebära att anteckningar inte kan tas i samband med samtalet. Både kund och företag påverkas negativt av detta.

Lösningen kan vara en extern svarsservice eller extern kundtjänst som det också kallas. Beroende på överenskommet avtal kan det externa företaget till exempel ta emot reklamationer, mötesbokningar eller allmänna frågor. Vid mer specifika frågor kan det inhyrda företaget koppla vidare kunden till ordinarie personal via telefonväxeln.

Läs mer: Extern kundtjänst - 5 fördelar för företag