Fyll i formuläret och få upp till 4 offerter från våra särskilt utvalda samarbetspartners
Spara pengar genom att jämföra offerter och välja den lösning som passar er bäst
Vår service är helt kostnadsfri och utan förpliktelser
Kostnaden för en telefonväxel till företag varierar beroende på tekniken som används. Oftast brukar kunden först betala en inträdesavgift och sen en månadsavgift och priset slås ut på två år. Priset efter två år brukar ligga på cirka 10 000 till 20 000 kronor, beroende på vilken i omfattning du vill använda telefonväxeln.
Idag finns både fasta och mobila telefonväxlar. En telefonväxel kan köpas, men den kan också hyras som nätbaserad tjänst där telefonväxeln delas med andra. Allt fler företag och verksamheter övergår till mobila telefonväxlar, men det finns även fördelar med en traditionell fast växel.
Den fasta telefonväxeln rekommenderas främst till företag som har en traditionell receptionist, eftersom tjänsten kräver en fast placering av anordningen. Många callcenter och kundservicetjänster använder en fast växel. För det mindre företaget, med upp till 100 anställda, finns dock flera fördelar med att välja en mobil lösning för telefonväxeln.
Beställ offerter för att få bästa pris på telefonsystem genom att fylla i vårt formulär.
När du ska köpa en telefonväxel till din verksamhet finns flera faktorer som påverkar inköpskostnad och löpande kostnad. Först och främst påverkas givetvis priset av verksamhetens storlek, det är stor skillnad i pris om ni är 10 anställda jämfört med om ni är 100 anställda.
Har verksamheten en traditionell reception med receptionist?
Flera typer av fasta telefonväxlar kräver utbildning inför hanteringen av telefonväxeln.
Hur många användare ska registreras?
De flesta leverantörer av telefonsystem tar en fast engångskostnad för varje registrerat telefonnummer som ska kopplas till telefonväxeln. Priset kan vara högre om både fast telefon och mobiltelefon ska kunna motta vidarekopplingar från växeln.
Ringer ni främst internt eller externt?
Med nätverksbaserad telefoni ringer ni gratis inom nätverket. Vid utgående externa samtal föreligger vanlig taxa utifrån valt abonnemang, eller en fast månadskostnad för obegränsat antal samtal per månad.
Ringer ni ofta internationella samtal?
Eftersom internationella samtal debiteras med en betydligt högre avgift än nationella samtal, är detta en viktig faktor att ta i beaktning vid val av telefonväxel och abonnemang.
Generellt är telefonväxlar som är placerade i molnet, läs definition nedför, billigare i pris jämfört med en traditionell fast telefonväxel. När ni jämför priser på olika telefonväxlar och telefonsystem, tänk på att jämföra både inträdesavgiften, eventuell utbildning samt löpande månadskostnad för de olika abonnemangen.
Fördelen med att ha sin telefonväxel kopplad till IP-telefoni är exempelvis om din verksamhet har kontor på flera platser, då alla kan kopplas till samma växel. Det här betyder till exempel att samtal från ett kontor till ett annat blir kostnadsfritt, med reservation för den fasta avgift som abonnemanget innebär.
IP-telefoni möjliggör samtal över Internet, men även till det fasta telefonnätet. Under 2017 fanns det 1,5 miljoner abonnemang för ip-telefoni i Sverige. För att hantera IP-telefonin använder många företag och verksamheter såkallade SIP-trunkar. Genom detta kan den lokala IP-telefonin kopplas till det vanliga telefonnätet. De flesta funktioner som förekommer hos fasta telefonväxlar går även att få genom en SIP-trunk.
Numera kan mycket teknik placeras i molnet, det vill säga direkt i ett nätverk, utan någon fysisk apparat. Den fysiska telefonväxeln sköts istället av en extern aktör, vilket möjliggör service, uppdateringar och support löpande, till skillnad från manuell service av en fysisk telefonväxel.
Molnbaserade telefonväxlar är ett annat ord för mobila telefonväxlar, och beroende på val av leverantör kan namnet för tjänsten variera. En molnbaserad telefonitjänst som idag används av många privatpersoner världen över är Skype - ett program som du kanske redan är bekant med?
En stor fördel med att ha telefonväxeln i molnet är att tjänsten kan kopplas till mobiltelefoner och datorer, vilket innebär att en receptionist eller annan personal har möjlighet att motta samtal oavsett var de befinner sig. En annan fördel är att tjänsten går att uppgradera till fler telefonnummer och användare utan fysisk support.
Det finns flera olika lösningar för ert företag, och för att få en översikt över priser och funktioner rekommenderar vi på Expertvalet er att ansöka om offerter genom att fylla i formuläret. På så vis sätter ni leverantörer i konkurrens med varandra och ni ger er själva en möjlighet att införskaffa telefonväxel till ett förmånligt pris.
Fyll i formuläret på bara en 1 minut
Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?