Kopiatorer - Jämför pris och offerter från flera leverantörer
Fyll i formuläret på mindre än 1 minut för att starta processen
Begär dina gratis offerter
Spara tid
Spara tid

Fyll i formuläret och få upp till 4 offerter från våra särskilt utvalda samarbetspartners

Spara pengar
Spara pengar

Spara pengar genom att jämföra offerter och välja den lösning som passar er bäst

Kostnadsfritt & utan förpliktelser
Kostnadsfritt & utan förpliktelser

Vår service är helt kostnadsfri och utan förpliktelser

Omnämnda i:
Senast uppdaterad: 13 juli 2021

Kopieringsapparat till er verksamhet

Vad kostar en kopieringsapparat?

En kopieringsapparat, även kallad kopiator, kostar allt från strax under tusenlappen och upp till över 100 000 kronor. De flesta företag och organisationer klarar sig ofta med en enklare variant. Kostnaden för kopieringsapparaten ökar med antalet funktioner, såsom:

  • Möjlighet att kopiera flera format, särskilt papper av storleken A3, A2 och även A1 kräver en större scanningsyta. Dessutom är större pappersformat dyrare vid inköp.
  • Flera separata inloggningar på maskinen. Vid överföring av dokument sparas detta i kopieringsapparatens minne för att skrivas ut av samma person vid senare tillfälle. 
  • Scanning av flera dokument med funktion för att spara dokumenten separat.

Vidare varierar priset beroende på om ni enbart ska skriva ut i svartvitt eller i färg. Färgpatroner är dessutom en löpande kostnad som ska beaktas vid val av kopieringsapparat, vilket du kan läsa mer om nedan. Således är det av vikt att beakta både inköpskostnader samt driftkostnader vid införskaffning av en kopiator.

Fyll i formuläret för att beställa flera offerter på kopieringsapparater. Vi ringer upp dig för att kunna matcha dig med de leverantörer som bäst kan möta din verksamhets behov. Du kan sedan jämföra offerterna i lugn och ro - enkelt och kostnadsfritt. 

Köp en kopieringsapparat till er verksamhet

Dagens kopieringsapparater används både till kopiering av pappersdokument liksom till utskrift av filer i form av bilder och textdokument. Det kan förklara varför kopieringsapparater fortfarande är ett vanligt inköp för kontor, offentliga verksamheter och tillverkningsindustri.

Innan ni köper en kopieringsapparat till verksamheten bör ni bestämma vad kopieringsapparaten ska kunna utföra. Beroende på om många papper ska kunna kopieras på kort tid, eller om kvalitén på papperskopian är det viktigaste, står valet mellan effektivitet och kvalitet.

Givetvis finns kopieringsapparater som klarar av att genomföra båda momenten med gott resultat, men det är onödigt att betala för mer än vad verksamheten behöver. Nedan kan du läsa mer om priser och driftkostnader för en kopieringsapparat. Om du redan vet vilka behov din verksamhet har, kan du bara fylla i formuläret, så får du möjlighet att jämföra flera kostnadsfria offerter från upp till fyra leverantörer.

Fyll i formuläret på bara en 1 minut

Kostnad för färgpatroner till kopieringsapparaten

Beroende på vilken typ av kopieringsapparat ni brukar, är priset olika för färgpatronerna. En bläckstråleskrivare ger högkvalitativa utskrifter i färg och är billigare än en kopiator med laserskriver. Däremot är bläckpatroner väsentligt dyrare på lång sikt jämfört med toner för laserskrivare.

Vad innebär detta? Om ni kopierar stora mängder dokument så kan det i längden vara mer kostnadseffektivt att välja en laserskrivare. Är det däremot främst fotografier som ska skrivas ut, så kan en bläckstråleskrivare vara ett bättre val. Nackdelen med bläckpatroner är att bläcket i patronerna torkar efter ungefär ett år. Det innebär att om ni skriver ut väldigt få dokument per år, så är det viktigt att patronerna ska kunna vara av mindre storlek.

När man köper förbrukningsvaror till kopieringsapparaten, såsom färgpatroner, kan man välja mellan original eller kompatibla färgpatroner. Original innebär att färgpatronen tillverkas av samma tillverkare som kopieringsapparaten. Kompatibla färgpatroner fungerar många gånger lika bra, men kan köpas till ett billigare pris.

Kom ihåg serviceavtal för kopieringsapparaten

När du köper en kopieringsapparat kan det vara lämpligt att skriva ett serviceavtal. Avtalens omfattning varierar beroende på leverantör och service kan ske alltifrån på en månadsbasis till en gång per år.

Det finns även fristående företag som utför service på kopieringsapparater oavsett fabrikat. Dessutom kan du skriva avtal med leverantörer av förbrukningsvaror som inte bara levererar dina färgpatroner och papper, men som också tar hand om och återvinner produkterna när de är förbrukade. Smart och miljövänligt!

Samtliga leverantörer av kopieringsapparater som är anslutna till Expertvalet erbjuder serviceavtal. Däremot har Expertvalet inte möjlighet att enbart erbjuda service för kopieringsapparater, utan det är en tjänst som ingår vid köp av produkt från någon av våra samarbetspartners.

Beställ offert på kopieringsapparater i Malmö, Göteborg eller Stockholm

På Expertvalet kan du komma i kontakt med leverantörer av kopieringsapparater över hela Sverige. Oavsett om er företag finns i Malmö, Göteborg eller Stockholm så kan vi matcha dig med en återförsäljare av kopieringsapparater nära er.

Innan ni köper kopiator kan det vara bra att ställa sig följande frågor:

1. Hur många papperskopior framställs varje månad? 
2. Hur många ska bruka kopieringsapparaten? 
3. Vilket utskriftsformat används? 
4. Ska kopiatorn skriva ut i färg eller svartvitt? 
5. Är ni idag knutna till ett serviceavtal på befintlig kopiator?

Alla dessa faktorer kan ha en inverkan på kostnaden för en ny kopieringsapparaten. Som ovan nämnt är papper och färg förbrukningsvaror som medför en viss kostnad varje månad och därmed ska räknas in i den totala kostnaden för kopieringsapparaten. Om du har frågor eller funderingar kring hur ni kommer i kontakt med återförsäljare eller vad en kopieringsapparat kostar för er verksamhet, kan ni använda Expertvalets tjänst för att jämföra pris och kvalitet på olika modeller och fabrikat.

Fyll i formuläret på bara en 1 minut