Fyll i formuläret och få upp till 4 offerter från våra särskilt utvalda samarbetspartners
Spara pengar genom att jämföra offerter och välja den lösning som passar er bäst
Vår service är helt kostnadsfri och utan förpliktelser
POS kommer från engelskans point of sale, och är delen där själva betalningen sker. POS system, även kallat kassasystem, skiljer i utformning och kan vara allt från en kortterminal till en telefon på en mässa till ett stort kassaregister i en butik. POS system syftar oftast på hela lösningen, där både själva maskinen men även programvaran ingår.
När ni införskaffar ett POS system till er verksamhet måste ni först se över vilka behov ni har. Ett modernt POS system kan göra mycket mer än bara ta emot betalningar. I den här artikeln går vi igenom några viktiga punkter ni bör ha i åtanke när ni införskaffar ett POS system.
För bästa pris och avtal när ni väljer en pos lösning för er butik är det viktigt att jämföra flera offerter. Genom att fylla i formuläret ovan kan ni få upp till 4 skräddarsydda offerter - helt gratis och utan förpliktelser.
När ni införskaffar ett POS måste ni först reda ut vilken funktion systemet kommer fylla i ert företag. Ska ni ersätta ett existerande POS system eller ska ni införskaffa en lösning för första gången? Om ni ska ersätta ert nuvarande, varför? Vad är det som saknas i ert nuvarande, vad är bra med ert nuvarande kassasystem?
Ta en noggrann titt på er verksamhet och se över var det finns problem, och vilka av dessa ett POS system kan underlätta. Nedan har vi listat några frågor som kan vara bra att besvara när ni ska införskaffa ett POS system.
De flesta branscher har branschanpassad POS lösningar. Det innebär att de flesta funktioner ni kan tänkas behöva i ett POS system redan finns med.
POS system, och kassaregister, har nu för tiden ofta bokföring inbyggt. Dagens POS system kan enkelt kopplas samman med olika bokföringssystem. Detta erbjuds oftast som en tilläggstjänst. Alternativen för sammankoppling varierar leverantörer emellan. Kolla därför på förhand med leverantörerna om de kan anpassa systemet till just ert bokföringsprogram.
Har ni en butik med försäljning av varor kan ett POS med lagerhantering underlätta er verksamhet. Lagerhanteringsprogrammet kan göra allt från att påminna er om att ert lagersaldot av en specifik vara håller på att ta slut, till att faktiskt automatiskt beställa varor när det är dags.
Slipp lägga ner tid på att manuellt hålla reda på bokningar och reservationer med ett POS system som kan hantera bokningar. En del lösningar erbjuder till och med onlinebokning!
Ska ni ha systemet till en restaurang kan ni koppla en bongskrivare till ert POS som automatiskt skickar ordern direkt till köket. När beställningen görs lägger serveringspersonalen in den i systemet, som sedan skriver ut beställningen i köket. Ni sparar tid på detta samt som det kan hjälpa er minska missförstånd och felbeställningar.
Pucksystem fungerar genom att beställningen kopplas ihop med en puck som ges till gästen samtidigt som beställningen skickas in till köket. När beställningen är klar meddelas gästen genom att pucken ger ifrån sig ljud och vibrerar. Så är det bara för gästen att hämta sin beställning.
Isåfall kan åldersverifikation vara bra att ha. När ett POS har åldersverifikation noteras kassapersonalen varje gång en vara kräver ID-kontroll.
Om ni säljer varor både i butik och online finns det POS system som kan fungera både till er fysiska butik och er onlineshop. Med ett integrerat system för både webbutik och fysisk butik kan ni enkelt hålla koll på båda kanalerna. Samt som ni smidigt kan se till så att allt överensstämmer mellan butik och online.
De flesta system kommer med något sorts rapportering. Det kan vara allt från grundliga rapporter om omsättningen, till mer avancerad statistik som kan användas som beslutsunderlagt. Rapporterna kan till exempel hjälpa er hitta vilka produkter som säljer bäst, eller vilka av era säljare som gör bäst ifrån sig.
Olika lösningar erbjuder rapporter av olika omfattning och utformning. Är ni beroende av någon speciell rapport eller statistik bör ni se till att de innefattas av ert POS system.
Bra kundsupport, som är tillgänglig, är en nödvändighet om det skulle uppstå problem. Speciellt om er verksamhet är öppen utöver normala kontorstider, bör ni se till att kundsupporten finns tillgänglig när ni kan tänkas behöva den.
Om ni hyr eller leasar kan det ingå kundsupport i avtalet. Men då varje avtal ser annorlunda ut är det viktigt att själva kolla vad som gäller för just ert avtal.
Åker ni mycket på mässor, eller ofta jobbar utanför er fasta lokal bör ert POS system reflektera detta. Det finns flera POS system som går att koppla upp till er telefon, tablet eller dator. Det finns även några POS som är specialanpassade för mindre eller portabla butiker, exempelvis iZettle och SumUp.
Se till att ert POS har de betalningsmöjligheter era kunder föredrar. Kortbetalning är något utav en förväntning i Sverige nu för tiden, ni bör därför nästan alltid erbjuda möjligheten att betala med kort.
Säljer ni mest till företag bör ni även överväga att erbjuda fakturering, och då även se till att ert POS system stödjer detta. Oftast sker det nu för tiden via e-post men det kan även vara önskvärt via utskrift vilket kräver att POS systemet ska kunna kopplas till er skrivare.
Om ni inte vill spendera tid och pengar på att lära upp nyanställda kan ett användarvänligt system vara viktigt för er. Har ni många unga sommarjobbare eller praktikanter kan det därför vara bra att ha ett POS system på svenska.
Det är även möjligt att sammankoppla ert POS system med ett Customer Relationship Management system. Med ett inkopplat CRM system kan ni registrera kunder som medlemmar, erbjuda medlemsrabatter och skicka ut erbjudanden. POS systemet kan antingen ha ett eget CRM system eller integreras med ert nuvarande.
Fyll i formuläret på bara en 1 minut
Ett lokalt system innebär normalt en engångskostnad när ni köper det, och installeras på er POS maskin. Ni har sedan, oftast, rätt att använda den så länge ni vill. Ett molnbaserat innebär att all er data och konfigurationer sparas på leverantörens server. Molnbaserade POS system kommer oftast i abonnemangsform. Detta kan göra att de blir dyrare i längden jämfört med lokala, men fördelarna med ett molnbaserat POS system kan i de flesta fall väga upp för kostnadsskillnaden.
Med ett molnbaserat POS system får ni normalt alla uppdateringar och buggfixar direkt till systemet, och ni slipper manuellt implementera dessa. I och med att all er data är sparad hos deras servrar betyder det även en mindre risk om något skulle ske med er maskin.
Är ni dock i behov av större sekretess kan ett lokalt system vara att föredra, då ni inte delar er data med någon tredje part.
Att köpa ett POS system kan vara en stor investering. Är ert företag nytt, eller helt enkelt saknar kapitalet för att investera i ett POS system, kan hyra eller leasing vara ett alternativ för er.
Även om hyra inte alltid är mer lönsamt, kommer det med säkerheten av en fast månadskostnad. Och, skulle ni få några problem eller om något går sönder, ingår normalt support och reparationer i avtalet. Observera att detta skiljer sig från varje leverantör, ni bör därför noggrant gå igenom hyresavtalet.
Om du omsätter över fyra baspris belopp per år via kontant- eller kortförsäljningen så behöver du enligt lag ett certifierat kassaregister. Det är därför viktigt att ditt POS system fungerar som ett certifierat kassaregister. Läs mer om kassaregisterlagen här.
System | Beskrivning | Cirkapris |
---|---|---|
Komplett system till butik | Ett POS system som inkluderar lagerhantering, kortterminal, kvittoskrivare, streckkodsläsare med möjlighet för tredjeparts integrationer | Köpa: Ca. 50 000 kr. Hyra: Ca. 750 kr / månaden - 36 månaders bindningstid |
Mindre butik | Ett POS system till en mindre butik, som inte behöver de mest avancerade funktionerna. | 15 000 - 25 000 kr |
För småföretag | Endast en simpel mjukvara till din egna hårdvara, som till exempel kan vara en surfplatta eller dator. | 250 kr / månaden - abonnemang |
Utöver själva POS maskinen, vilket kan vara en mobil, surfplatta, dator eller kassaapparat, kan priset för tillbehör tillkomma om ni inte köper en paketlösning. I vissa fall räcker det med mobilen och en kortläsare, men för större butiker krävs det ofta mycket mer.
Tillbehör | Cirkapriser |
---|---|
Kvittoskrivare | 1 000 kr - 3 000 kr |
Kassalåda | 500 kr - 2 000 kr |
Kortterminal | 500 kr - 2 000 kr* |
Streckkodsläsare | 500kr - 3 000 kr |
Våg | 3 000 kr - 5 000 kr |
* Viktigt att ha i åtanke när du jämför kortterminaler är priset per transaktion. Då det normalt är en procentuell avgift, kan en liten skillnad förändra kostnaden väldigt mycket beroende på er omsättning.
Det som är kvar att göra efter ni bestämt vilka funktioner ni behöver, er budget och om ni ska köpa eller hyra, är att jämföra offerter. Att jämföra offerter kan både hjälpa er hitta ett bättre pris, men även att få den lösning som passar just er bäst. Vi på Expertvalet vill hjälpa er med just detta.
Få upp till fyra skräddarsydda offerter från leverantörer i ert område. När ni mottagit era offerter kan ni enkelt jämföra olika erbjudanden och hitta den lösning som passar er verksamhet bäst. Fyll i formuläret genom att trycka på knappen nedan - er förfrågan kostar ingenting och är inte bindande!
Fyll i formuläret på bara en 1 minut
Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?