Expertvalet.se — Skandinaviens största marknadsplats inom B2B
Omnämnda i:
Senast uppdaterad: 7 juli 2021

Startups farliga för etablerade företag

Startup communities – där entreprenörer möts och idéer växer

Det pratas om Sverige och Öresundsregionen som en kokande plats för startupföretag. I medier cirkulerar begrepp som “startup-explosion” och “startup-feber”. Senast igår bekräftades att Malmö-startupen Pinmeto får sin dröminvestering när D-Ax går in med ett miljonbelopp.

Startupföretagen växer till både antal och storlek. Men ett startup startar sällan ensamt, bakom företagen finns nätverk som ser till att entreprenörerna möts och att deras idéer växer. Expertvalet har pratat med personerna bakom tre nätverk – Erick Starck från Startup Studio Malmö, Anders Hassis från Swedish Startup Space och Karsten Deppert från Öresund Startups.

Läs vad Erik säger om hur startupföretag förändrar marknaden de tar sig in på, samt varför etablerade företag bör se upp för dem. Anders förklarar vad Spotify egentligen säger om fenomenet startups, och Karsten beskriver hur Öresund Startups får entreprenörer att förenas över bron.

Etablerade storbolag bör se upp för startups

Erik Starck är CEO och startup coach på Startup Studio Malmö. Startup Studio Malmö har funnits i sin nuvarande konstellation och som bolag i drygt ett år, och hjälper stora och små företag med innovation och tillväxt. Bakom Startup Studio finns grundare som alla brinner för produktutveckling och innovation.

– Vi tror att magi uppstår när produkten, kunden och teamet tillsammans finner varandra! Tyvärr fokuserar många på fel saker när man vill arbeta innovativt, vare sig man är ett stort etablerat företag eller en liten startup. Till exempel är det ofta alldeles för stort fokus på själva idén, säger Erik.

Startups tar sig snabbt in på marknaden och en magisk kombination kan göra mycket med branschen de tar sig in i, och de redan etablerade företagen som finns där. Erik berättar att det som framgångsrikt företag är lätt att “fastna” i ett exekveringsläge och glömma bort vad det innebär att vara i en utforskande startupfas.

– Många etablerade storbolag skulle må bra av att lära sig av startup-världen. Framför allt måste man förstå den och ha den på sin radar. Ens värsta konkurrent är inte längre de andra aktörerna på samma marknad man själv är på, utan en ivrig uppstickare som löser samma problem som du löser åt dina kunder fast på ett radikalt annorlunda sätt. Dessa är lätta att missa. Framför allt är det svårt för en etablerad aktör att själv driva genom samma sorts innovation – the innovators dilemma. Detta är något som varje VD bara måste förstå, oavsett vilken marknad du befinner dig på.

Startupföretag skriver om regelboken

På samma sätt som att etablerade företag måste förhålla sig till startups, måste startupföretagen å sin sida förhålla sig till den marknad de tar sig in på. Erik förklarar att startups har chans att växa och att knuffa undan aktörer som redan existerar på marknaden, om de utnyttjar sin kvickhet och hittar kryphål.

– Ett startups största styrka är också dess svaghet – de tar sig in på marknaden utan upparbetade strukturer eller förutfattade meningar om hur saker “borde vara”. Riktigt disruptiva startupföretag kan helt förändra spelreglerna för en bransch. Då blir det svårt för etablerade aktörer att överleva, oavsett hur stor du är. 

Erik nämner Kodak och Nokia som två innovativa storföretag som inte kunde förhålla sig till den nya spelplanen när reglerna på marknaden skrevs om.

– Så det är nog ett bra tips för en startup: Skriv din egen regelbok – baserad på förutsättningarna som gäller just nu, eller som kommer att gälla inom kort om du till exempel ser ett tydligt teknikskifte runt hörnet. De etablerade aktörerna startade i en annan tid när förutsättningarna var annorlunda och detta har format dem. De är så att säga skuggor av sin tid.

Erik fortsätter med att berätta vilka egenskaper, han kallar de basegenskaper, ett startupföretag faktiskt borde ha. Egenskaper som med lite tur och tajming kan göra ett team explosivt.

– Tre egenskaper som ett startup bör ha är 1) ett team som kompletterar varandra personlighets- och kunskapsmässigt och 2) kan kommunicera med varandra rakt och ärligt även om jobbiga frågor och 3) är nyfikna och inser att de befinner sig i en lärofas samtidigt som de är uthålliga. Affärsidén är sen teamets uppgift att upptäcka. Fram tills dess att man har bevisat att det finns en efterfrågan på produkten och att den går att sälja på ett skalbart sätt är affärsidén inget annat än en gissning och en hypotes som ska testas och utvärderas.

Startup pingis.

Startup Studio fokuserar på de redan etablerade och de nya

Startup Studio Malmö jobbar själva med två olika spår, ett som riktar sig till etablerade bolag och ett som riktar sig till startups – Enterprise och Open. Enterprise syftar till att hjälpa bolagen med innovation och tillväxt.

– Till exempel genom att hjälpa till att sätta upp “growth teams” som arbetar kontinuerligt med tillväxt, “growth hacking” om du vill kalla det så, med stöd av The Lean Growth Canvas, förklarar Erik. 

Open är mer eventorienterat, då det innebär att man annordnar innovationstävlingar, i form av hackatons och startup-acceleratorer.

– Här är målgruppen entreprenörer och startups. Just nu jobbar vi med något som heter Healthy Habits, som vi hoppas kunna etablera som ett årligt startup-acceleratorprogram i Lund. Vi är också med och arrangerar Internet Discovery Day i Malmö, en utställning av startupföretag, säger Erik.

Svenska startupföretag eftertraktade internationellt

Anders Hassis startade Swedish Startup Space år 2013, tillsammans med James Pember och Pär Häggström. Alla tre jobbar och driver själva företag runt om i Sverige. Communityn riktar sig till alla som har ett intresse för svenska startups, både inrikes och utomlands.

– Det finns ett enormt sug utifrån att få höra talas tidigt om svenska startups på grund av våra tidigare framgångar inom tech-världen. Vi ansåg att det saknades ett forum där små företag kunde få exponering och alla de stora traditionella nyhetssiterna bara rapporterade om “startups” som till exempel Spotify, förklarar Anders.

Spotify och Apple var också startups en gång i tiden. Spotify grundades av Daniel Ek och Martin Lorentzon i april 2006 och växte snabbt. Idag är företaget värt cirka 6 miljarder dollar och har omkring 60 miljoner kunder. Apple är några år äldre. Företaget lanserade sin första persondator år 1984 och är idag ett av världens högst värderade företag.

– Det visar att alla kan nå sina mål. Det är väldigt spännande att se vad för framgångar som kommer att komma ifrån Sverige med alla startups som dragit igång de senaste åren, säger Anders.

Öresund startups knyter band över bron

En annan community som också jobbar internationellt är Öresund Startups, genom att verka för att stärka banden mellan startups i Öresundsregionen. Karsten Deppert är personen bakom Öresund Startups och driver idag communityn med fem andra personer.

– Fokus ligger på städerna Köpenhamn, Malmö, Lund och Helsingborg, säger Karsten.

Öresund Startups startades av Karsten år 2013, med syftet att få startups i Öresundsregionen att bli mer uppmärksammade internationellt, men också för att skapa bättre vetskap om vilka startups som är framgångsrika.

– Webbplatsen fungerar som en nyhetskälla för framstående startups på både den Svenska och Danska sidan av sundet. Öresund Startups drivs volontärt, med målet att sammanföra startupscenen bättre, men också med ett stort fokus på att uppmärksamma event på båda sidor om sundet, berättar Karsten.

Avslutningsvis. Erik, Anders och Karsten, vilka Skåne-startups tycker ni att vi ska hålla koll på under 2015?

 Radinn, PandaProfile, MotioMera, Fieldly, Owegoo, Digitalpost and Orbital System, säger Karsten.
– Några av mina favoriter från regionen är Crunchfish, Simrisalg, Tunaspot och Castle, säger Anders.
– Form Devices, Freiya, Getmeetio och Unified Remote, avslutar Erik.

Läs också den första delen i vår startup-serie – 20 vinnande startups i Skåne 2015 

Startups.
Så här enkelt är det:
1
Beställ offerter
Fyll i formuläret med dina produktkrav och behov.
2
Matchning
Vi matchar din förfrågan med relevanta leverantörer.
3
Offerterna skickas till dig
Du mottar upp till fyra offerter, anpassade efter dina krav.
Bli vår partner
Bli vår partner Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?