Kundservice

010-884 81 69

Måndag-torsdag kl. 08:30-18:00
Fredag kl. 08:30-15:00
Senast uppdaterad: 01. september 2017

7 dåliga vanor som stör koncentrationen på jobbet

och tips på hur du kan förbättra din koncentrationsförmåga

Blir du lätt distraherad på jobbet? Känner du att din koncentrationsförmåga inte är på topp? Expertvalet har sammanställt en infograf med sju väldigt vanliga ovanor som försämrar koncentrationen - och tips på hur du kan bli bättre!

Baettre _koncentrationsformaga

Gillade du infografen? Dela den gärna på din egen sida genom att länka till denna sida! HTML koden är:

 <div style="clear:both"><a href="https://www.expertvalet.se/blogg/2017/02/vanor-som-stor-din-koncentration"><img src="https://www.expertvalet.se/media/2312162/Baettre_koncentrationsformaga.png" width="770" title="7 daliga vanor som stor koncentrationen pa jobbet" alt="7 daliga vanor som stor koncentrationen pa jobbet" border="0" /></a></div>

Ett vanligt problem som påverkar koncentrationsförmågan är mängden och kvaliteten på vår sömn. Vissa av oss behöver mer sömn än andra, men en utvilad hjärna har mycket lättare att koncentrera sig än en som inte fått tillräckligt med sömn.

Att röra på sig är också en mycket viktig del av hjärnans välmående. Då vi rör på oss ökar blodflödet till hjärnan. Då detta sker regelbundet tränar vi upp vår koncentrationsförmåga samtidigt som kroppen mår bra.

Också vad vi stoppar i oss påverkar hur väl vår hjärna klarar av att fokusera. Det har bevisats att stora mängder socker faktiskt skadar vår koncentrationsförmåga i det långa loppet. Så ät istället frukt och nötter för att få i dig ämnen som påverkar hjärnan positivt!

Visste du att multitasking inte alls är så effektivt som man sku kunna tro? För koncentrationen är det mycket dåligt att multitaska. Hjärnan blir faktiskt 40% mindre produktiv då vi gör fler än en sak åt gången. Gör istället en lista med saker som du måste få gjort, och pricka av dem efter hand de blir gjorda. Då har du lättare att koncentrera dig och jobbar mer effektivt.

En annan viktig sak att fundera över är pauser. Regelbundna pauser är bäst för koncentrationsförmågan. För att få en rytm i sitt pausande kan man testa Pomodoro-metoden. Den går ut på att du arbetar i 25 minuter, sedan pausar du i 5 minuter. Den här proceduren upprepas 4 gånger varefter du tar en längre paus på 30 minuter.

De flesta kontor har i dag öppna kontorslandskap, vilket betyder att vi blir utsatta för en hel del brus vare sig vi vill det eller inte. Klassisk musik, speciellt Mozart, är perfekt för att blocka ut dessa störande brus. Även så kallat “white noise” (vitt brus) fungerar perfekt för att öka koncentrationen. Det finns ett flertal appar att ladda ner som spelar upp vitt brus i bakgrunden. Ljudet kan jämföras med ljudet av ett vattenfall.

Även oreda påverkar vår koncentration. Det samlas snabbt högar av papper och andra saker på vårt arbetsbord. Försök därför att hålla ordning. Ta bara fram det som du verkligen behöver för just den uppgift du håller på med för tillfället.