Kundservice: 010-884 81 69
Måndag - torsdag kl. 09:00 - 20:00
Fredag kl. 09:00 - 16:00
Senast uppdaterad: 12. mars 2018

Fairtrade ökar med 37%

Men hur fair är egentligen Fairtrade?

Rättvist rekord för Sverige igen

Kaffe och företag bidrar till rekordökning

Om en och en halv vecka infaller World Fairtrade Day och Sverige kommer att kunna fira med gott samvete. Rättvisa varor har aldrig varit hetare här! De tre senaste åren har försäljningen av Fairtrademärkta varor i Sverige fördubblats. Den rättvisa konsumtionen ökade under 2014 med hela 37 procent, vilket är den hittills största årliga ökningen i Sverige.

Fairtrades största varugrupp, i förhållande till omsättning, är kaffe. Under 2014 drack Sverige kaffe för 700 miljoner kronor, och det är tydligt att vi oftare och oftare dricker rättvist. Under året ökade försäljningen av Fairtrademärkt kaffe med hela 24 procent. Nu utgör kaffet cirka en tredjedel av Fairtrade Sveriges försäljning av rättvisa varor och produkter, och 9.1 procent av Sveriges hela kaffemarknad.  

Fairtrade _ökning _37procent

Andra varor som bidragit till den stora ökningen under året är bland annat bananer och vin. Ökningen för bananer och vin var under 2014 95 procent, respektive 42 procent. Nötter är den varugrupp som procentuellt har den största ökningen. Varugruppen utgör mindre än en procent av den totala andelen Fairtradevaror i Sverige, men har under år 2014 ökat med hela 1044 procent. Den enda varan som enligt rapporten backat, är choklad. För choklad landar procentenheten på minus sex procent.

8 av 10 valde Fairtrade 2014

Att fler och fler konsumenter är positiva till fairtrade är tydligt. I Fairtrades årliga kännedomsundersökning framkommer att hela 94 procent av alla i åldrarna mellan 15 och 34 år känner till Fairtrade. Av dessa uppger åtta av tio att de köper minst en rättvisemärkt produkt i månaden.

8av 10väljerfairtrade _expertvalet

Företagen spelar också stor roll. Enligt Fairtrade Sveriges årsrapport, är företag och organisationer avgörande för den stora ökningen. I takt med att konsumenter är mer och mer måna om att kunna välja varor och produkter medvetet, trappar Svenska företag upp sitt hållbarhetsarbete och ökar utbudet av socialt hållbara produkter.

Totalt uppskattas försäljningen av Fairtradevaror i Sverige år 2014 till cirka 2.741 miljarder kronor. Samma siffra år 2013 var 2,0 miljarder, och år 2010 1,04 miljarder. Under år 2014 handlade den svenske konsumenten Fairtrade för en genomsnittlig summa på 281 kronor per person och år. År 2013 var samma siffra 2018 kronor, och år 2010 111 kronor.

Men hur rättvist är det rättvisa kaffet?

Samtidigt har en studie släppts från Göteborgs Universitet, som ställer sig kritisk till specifikt kaffe med Fairtradecertifiering. Studien pekar på att kaffet kanske inte är så fair som det ser ut. Enligt studien är rättvisemärkt kaffe mellan 15 och 20 kronor dyrare än vanligt kaffe, och de som tjänar mest på det är rosterierna och detaljhandlarna.

Studien är baserad på 140 kaffeprodukter och visar hur endast mellan 25 och 30 procent av intäkterna från Fairtrademärkt kaffe faktiskt går till producenterna. De som får störst andel av intäkterna är istället rosterierna och detaljhandlarna, till vilka 60 procent av vinsten går. Resterande procentandel av intäkterna går till Fairtrade Sverige.

Tidigare studier kring intäkterna från Fairtrademärkt kaffe visar att kaffeproducentländerna får ungefär endast elva procent av intäkterna. Dick Durevall, som är författaren bakom den nysläppta studien från Göteborgs Universitet säger i en intervju med Göteborgs-Posten att utvecklingen därmed är positiv, men att marknaden kunde fungera bättre.

Intäkter _fairtradekaffe _expertvalet _göteborg

Fairtrade Sverige håller i ett blogginlägg med om att obalansen måste rättas till. Man belyser att det är just på grund av de här orättvisorna som Fairtrade finns, och att Fairtrade är den enda certifiering som tar upp problemet med ojämn fördeling av intäkter mellan odlare och mellanhänder. I blogginlägget förklarar man att ökad uppmärksamhet och ökad efterfrågan kan leda till ännu mer rättivisa priser.

Kaffeproducenterna dricker minst kaffe

Av de 1.6 miljarder koppar kaffe vi i världen dricker om dagen, produceras cirka 80 procent av små producenter, där Brasilien, Vietnam, Colombia och Indonesien är de största enskilda producentländerna. Men av allt kaffe som produceras dricks bara under en tredjedel av allt kaffe av producenterna själva - resten exporteras. De tre enskilt största importörerna av kaffe är USA, Tyskland och Japan.

I Sverige dricker vi cirka nio kilo kaffe per person och år, vilket motsvarar hela en procent av världens totala kaffekonsumtion. Störst andel av det kaffe vi dricker i Sverige kommer från länderna Brasilien, Colombia, Kenya, Guatemala och Costa Rica. Vanligast är att kaffet är producerat i såkallade familjejordbruk. Större plantage, men anställda som arbetar enligt avtal är fortfarande inte normen i länderna där kaffet odlas. Små jordbruk går ibland ihop till större kooperativ.

Kaffe är för exportländerna, där fattigdomen ofta är utbredd, en av de allra viktigaste exportvarorna. Därför var kaffe den första produkten som Fairtrade valde att utarbeta kriterier för. För kaffeodlarnarna är den ekonomiska aspekten en stor osäkerhet. Fairtrade innebär fortsättningsvis inte bara en ekonomisk säkerhet för odlarna, utan man bidrar också till att ställa om till mer miljövänliga plantage.

Fakta _fairtrade _expertvalet

 

Källa: Fairtrade.se