Sveriges 30 bästa företagsbloggar
Omnämnda i:
Senast uppdaterad: 8 juli 2021

Sveriges 30 bästa företagsbloggar

Ëxpertvalets lista på företagsbloggar.

Sveriges 30 bästa företagsbloggar att hålla koll på under 2020!

För fjärde året i rad är vi på Expertvalet stolta att presentera en lista över Sveriges bästa företagsbloggar under 2019. I och med internets tillväxt har fler företag tagit sig ut på webben och konkurrensen blivit allt hårdare. Det har gjort det svårare än någonsin att endast ta ut 30 bloggar att presentera i denna lista.

Vi har valt ut de 30 företagsbloggar vi tycker är creme de la creme. De har alla utmärkt sig på olika sätt. Det finns bloggar som ger bäst tips för dig som företagare, de som tilltalar sin målgrupp på ett unikt sätt eller kanske en snygg design du kan dra inspiration från. Oavsett varför de är med på listan finns det något du kan ta lärdom av hos alla dessa bloggar.

Listan har ingen speciell rangordning, utan alla 30 bloggar som tagit sig in på listan förtjänar att uppmärksammas lika mycket. För att se vilka kriterier vi har använt är det bara att trycka här.

Enligt tradition har vi kontaktat var och en av dessa företag och bett dem svara på en fråga. I år var frågan: Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Läs alla svar och inspireras nedan!

Mer om Expertvalet

Vi ger årligen ut denna lista med för lyfta svenska företag och deras jobb för att skapa bra innehåll. Expertvalet.se är en marknadsplats för företagare där ni gratis kan beställa offerter på sådant som kaffeautomater, kassasystem eller kopiatorer.

Är ni en av vinnarna får ni använda emblemet nedan på er hemsida. För att göra det enkelt för er har vi lagt ihop en färdig kod.

Bästa företagsbloggar

Allt ni behöver göra kopiera HTML-koden till er hemsida.

Sveriges bästa företagsbloggar

Bransch: HR

Tema på inlägg: HR och ledarskap

Startår: 2016

Motivering: I bloggen delar &frankly med sig av hjälpsamma och praktiska guider för hur man kan förbättra verksamheten. Läs bland annat om hur du motiverar medarbetarna och ökar engagemanget på arbetsplatsen. Detta blandat med videoinnehåll och case gör deras blogg till en av de bästa i Sverige.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Hur man ska ska få tid att blogga hänger samman med vilket syfte bloggen har. För &franklys del handlar det om att inspirera och utbilda våra målgrupper och få HR-ledare och chefer att se värdet i att prioritera medarbetarengagemang i sina organisationer och team. Vi visar också på vilket sätt &frankly är ett stöd i det här. Syftet med bloggen är alltså starkt kopplat till vår affär och därmed högt prioriterat tidsmässigt.

säger, Kristofer Sandberg, Content Manager.

Bransch: Affärssystem

Tema på inlägg: Data, IT, lagerhantering, e-handel, försäljning och affärssystem

Startår: 2013

Motivering: Blogginläggen är välskrivna och skapar värde både för företagets kunder och andra intresserade. Läs om allt från automatiserad informationsinsamling till hur du optimerar din e-handel i deras djupgående inlägg. Att Orango delar med sig av sin breda IT-expertis på alla nivåer inom företaget gör bloggen till en av Sveriges bästa.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Man ska inte hitta tiden att blogga, man ska på en strategisk nivå avsätta tid för att skriva artiklar till bloggen. Det är en viktig del av säljarbetet där vi som företag har möjlighet att attrahera potentiella kunder att söka sig till vårt erbjudande.

Bransch: Redovisning

Tema på inlägg: Skatt, moms och företagande

Startår: 2013

Motivering: Vad är en lista över Sveriges bästa företagsbloggar utan Tax Matters. För fjärde året finns bloggen med på listan tack vare fortsatt publicering av hjälpsamt innehåll om allt företagaren behöver veta om skatter och företagsdrift. Finns det nyheter om skatteändringar hittar du oftast en uppdatering kring detta i bloggen.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Först och främst är det viktigt att fundera över varför man ska blogga, och om man ska det. Annars är det svårt att förstå vinsten med det och motivera sig att att lägga den tid som krävs. Det finns många fördelar, bland annat driver det trafik till ditt företags webbsida, konverterar trafik till leads och bygger ditt företags trovärdighet som kunniga inom ert ämnesområde, för att inte tala om att det förstärker varumärket. Allt detta genererar affärer och med den förståelsen satt i organisation så kommer oftast tiden och ett fungerande arbetssätt på köpet.

Svar från PwC:s Therese Arvidsson som driver Tax Matters.

Bransch: Redovisning

Tema på inlägg: Allt som rör företagande, från redovisning till hållbarhetsarbete och krishantering

Startår: 2015

Motivering: För fjärde året i rad finns även Företagarbloggen med på vår lista över Sveriges bästa företagsbloggar. I bloggen varvar de nyheter inom företagsvärlden med guider och tips för hur man kan förbättra verksamheten. Har du en fråga om något rörande företagande är chansen stor för att du hittar ett svar i bloggen.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Som kunskapsföretag har vi förmånen att ha medarbetare som brinner för rådgivning och tillsammans har vi både djup och bredd inom väldigt många områden. Att dela med sig av all den kunskapen är en naturlig del av vår vardag. De resurser vi lägger på att blogga ser vi som väl investerad tid. Vi når ut med vår kompetens mot rätt målgrupp och delar med oss av den företagsrådgivning vi ser att marknaden efterfrågar.

Svar från PwC:s Josephine Edberg som driver Företagarbloggen.

Bransch: Webbhosting

Tema på inlägg: Wordpress och webbhosting

Startår: 2019

Motivering: Det märks att Templ lägger ned mycket tid på att skriva högkvalitativa inlägg, vilket vi verkligen uppskattar. Det är tack vare bjässar som WordPress SEO-checklistan som bloggen förtjänar listas som en av Sveriges bästa företagsbloggar. Vi rekommenderar verkligen att ni läser SEO-checklistan för att på bästa sätt optimera er Wordpress-sida.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

För att svara på din fråga så tror jag att man som företag måste se värdet i att erbjuda sina kunder en bra blogg på sin hemsida. Vi på Templ skriver våra artiklar för att hjälpa främst våra kunder, men även folk utifrån. Detta bidrar givetvis till ett stärkt varumärke och fler besök på hemsidan, men den största fördelen vi ser, är att vi kan erbjuda ett mervärde till våra nuvarande kunder.

Bransch: Marknadsföring och försäljning

Tema på inlägg: Marknadsföring, innehåll, hemsida och försäljning

Startår: 2018

Motivering: Vi gillar hur de i bloggen lyfter anställda som experter och låter dem dela med sig av sina kunskaper via bloggen. Blogginläggen täcker att från praktiska tips för att skapa video till hur du bör tänka kring kundbehandling. Detta skapar en intressant och bred blandning värd att listas som en av Sveriges bästa företagsbloggar.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Tid ska alltid läggas på det som faktiskt ger resultat i slutändan (läs intäkter). Så många gånger har vi hört “vi har inte tid att blogga”, ofta i kombination med en ursäkt om att bloggning är något utanför de aktiviteter som driver in affärer till bolaget. Men om vi vänder på steken istället och tittar på vad som faktiskt driver in affärer, kommer nog många se att flera blogginlägg drar mycket trafik, och i slutändan även kunder till företaget. Det borde då prioriteras.

Men visst tar det tid att kontinuerligt skapa nytt och bra innehåll. Vi gör så att vi sprider ut innehållsproduktionen i teamet, både för att en person inte ska behöva göra “allt” själv, men även för att alla ska få vara delaktiga och få möjligheten att dela med sig av sin egen expertis. Alla känner då att de bidrar och ingen behöver lägga flera timmar i veckan varje vecka på att blogga, det blir snarare någon gång då och då för de flesta.

Kort och gott - bra och relevant innehåll är ett utmärkt sätt för att sätta företag på kartan och i slutändan även driva in affärer. Vi brinner dessutom för att dela med oss av vår kunskap och våra egna erfarenheter, vilket även är lite av kärnan inom inbound marketing. Självklart så är det förstås otroligt roligt också när vårt innehåll sprids och uppskattas - och när en ny kund nämner att det var via ett blogginlägg de fick nys om oss!

Bransch: HR

Tema på inlägg: HR, ledarskap och arbetsrätt

Motivering: I välskrivna artiklar delar de med sig av både praktiska tips och insikter för att hjälpa läsaren förbättra både rekryteringsarbetet och ledningens arbete. I bloggen kan du läsa om nya lagstiftningar som är på gång, trender inom HR och guider för hur du kan förbättra HR-aktiviteterna. En bred blandning som förtjänar listas som en av Sveriges bästa företagsbloggar.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Fundera över syftet och vad du vill uppnå med en blogg eller artikel. Vi på Edge vill inspirera arbetsgivare till att vara med och skapa tryggare och schysstare arbetsplatser. Att göra det genom en blogg eller artikel är en del i det och alltså viktigt för oss att prioritera och spendera tid på. Kan vi inspirera en organisation till mer jämställda löner eller bättre medarbetarupplevelser är all den tid vi lägger på att producera text värt det. Att ha ett tydligt syfte klart för sig tror vi alltså skapar de rätta incitamenten till att också ta sig tiden. Lycka till!

Bransch: Databehandling

Tema på inlägg: Marknadsföring, innehåll, sociala medier och PR

Startår: 2014

Motivering: Med en snygg och innehållsrik blogg placerar sig Meltwater på listan för Sveriges bästa företagsbloggar. Artiklarna är pedagogiska och hjälper läsaren att praktiskt förbättra sin verksamhet. Läs bland annat om hur du lägger upp en marknadsplan, hur du effektiviserar din interna kommunikation eller använd deras cheat sheets för till exempel bildstorlekar i sociala medier.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Det handlar om prioriteringar och att rikta resurser rätt. Jag skulle vilja påstå att vår blogg är en stor konkurrensfördel för oss på Meltwater. Vi har ökat trafiken till hemsidan med över 500% sedan ett par år tillbaka genom att satsa på att analysera vilka sökord vi ska skriva om och publicera organiska inlägg. Besökarna konverterar så småningom till kunder och är en stor del av alla inkommande leads till vår säljavdelning. När man som företag och marknadsavdelning förstår att bloggen driver leads och försäljning så är jag säker på att tiden finns där!

Berättar Sophie Hedestad som är Head of Marketing på Meltwater i Norden.

NCC

Bransch: Byggnad och infrastruktur

Tema på inlägg: Hållbarhet, byggnad, infrastruktur och framtidens kontor

Startår: 2008

Motivering: Ännu ett år placerar sig NCC:s blogg på listan över Sveriges bästa företagsbloggar. Via bloggen ger de en unik insyn i hur de arbetar på olika plan i företaget - något vi tycker är ovanligt för en så stor organisation. Innehållet är mycket blandat och omfattar bland annat inblick i olika projekt, nya arbetsmetoder och praktikanternas vardag.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Vi fortsätter satsa på vår blogg eftersom vi ser att det fungerar. Antalet läsare och interaktioner ökar från år till år och vi får in bra material från olika delar av organisationen. Vi ser också att väldigt smala ämnet kan få stor uppmärksamhet, den blogg som fick flera tusen unika läsare handlade tex om en slitsmursmaskin! Vi hittar tiden genom att få många olika personer runt om i bolaget att berätta/skriva sin historia för oss – bra och olika underlag skapar en spännande mix på vår blogg. Välkommen in på blog.ncc.se!

Ingela Jerat, Head of Digital NCC

Bransch: Digital marknadsföring

Tema på inlägg: Sociala medier, digital marknadsföring och sökmotorannonsering

Startår: 2014

Motivering: I bloggen ligger de i framkant och gör ett bra jobb för att informera läsarna om nyheter inom branschen. Inläggen är både välskrivna och grundliga vilket hjälper läsaren att praktiskt implementera tipsen i sin egna verksamhet. Vill du ha tips och hjälp med hur du ska optimera dina aktiviteter i sociala medier är detta en blogg för dig!

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Det som fungerar bra för oss att är att vara noga med att alltid blockera tid för just bloggen. Vi planerar in ett visst antal tillfällen varje vecka då vi enbart jobbar med att hitta inspiration, skriva på nya blogginlägg och uppdatera gamla. Finns det inte med i kalendern är det lätt att bloggen bortprioriteras till förmån för andra arbetsuppgifter, så det är det man vill undvika.

Bransch: Marknadsföring och kommunikation

Tema på inlägg: Sociala medier med fokus på LinkedIn

Startår: 2013

Motivering: SmartBizz-bloggen fortsätter leverera hjälpsamma inlägg för den som vill förbättra sin aktivitet i sociala medier. Linda är snabb att uppdatera om allt nytt som sker på LinkedIn och ger klara förklaringar över alla funktioner som finns. En självklarhet på listan av Sveriges bästa företagsbloggar!

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Alla sociala medier och marknadsföringsinsatser tar tid. Att blogga är ett utmärkt sätt att driva trafik till hemsidan. Det kan även ge dig nya leads, kunder och bygga varumärkeskännedom. Mitt råd är att avsätta tid 2-4 ggr/månad och planera flera blogginlägg på en gång. Första steget är att sätta ett mål med bloggen, vad vill du uppnå och därefter sätta KPIer & mätpunkter kopplat till målet. Allt handlar om prioriteringar, har du inte tid själv, överväg att ta hjälp då fördelarna med en blogg är många!

Bransch: B2B Marknadsföring

Tema på inlägg: Försäljning, B2B och marknadsföring

Startår: 2009

Motivering: Vi tycker absolut att B2B-bloggen ska finnas med på årets lista av Sveriges bästa företagsbloggar. Bloggen drivs gemensamt av tre olika byråer och är därför ett unikt projekt som i sig är inspirerande. Mycket av innehållet är djupgående analyser av marknadsföringsfenomen som rotas i forskning, vilket vi gillar starkt.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Om du vill bygga en kompetensprofil för företaget är en expertblogg en förträfflig kanal. Det tar viss tid, men tvingar dig att tänka och därigenom utveckla företagets erbjudande.

Bransch: Redovisning

Tema på inlägg: Företagande och bokföring

Startår: 2013

Motivering: Speedledger har flera gånger varit med på listan över Sveriges bästa företagsbloggar. Detta med all rätt! De skapar mestadels artiklar relaterade till hur du ska göra din bokföring, och riktar sig främst till småföretagare. Utöver det hittar du även allmänna tips till företagare om till exempel marknadsföring & lagförändringar.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Det här med att hitta tid för att blogga är inte alltid lätt. Särskilt om man driver ett eget företag, vilket är något som vi på SpeedLedger känner till mycket om. Men hur hittar man tiden för det? Vi har tre konkreta tips:

Blogga om det du kan! Du är antagligen expert på det du gör. Vad som är naturligt för dig behöver inte per automatik vara något som en icke-expert tänker på. Går du den vägen brukar du kunna skriva ihop något bra väldigt fort!

Effektivisera din tid! Vi på SpeedLedger gillar att hjälpa våra kunder göra saker snabbt och enkelt. Hitta rätt verktyg för din verksamhet, så får du tid över till annat. I dag finns det ett molnbaserat hjälpmedel för i princip allting: Bokföring, planering, och till och med hemsidor för att göra GIFar (rörliga bilder). HItta rätt verktyg för att optimera din dag!

Anteckna! Idéerna kan komma när som helst. I din hand har du säkert något som de allra flesta använder dagligen: din smartphone. På den har du nästan garanterat en antecknings-app (om inte finns den i din app store). Skriv ned idén när den dyker upp, och hamra ned den i text när du får tid över!

Bransch: Marknadsföring

Tema på inlägg: Marknadsföring

Startår: 2011

Motivering: I Crescandos blogg hittar du mestadels marknadsföringsartiklar, oftast tips eller olika trendspaningar. Med fokus på digital marknadsföring och skapandet av content finns det mycket inspiration att ta från dem.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Att hitta tiden för att blogga är helt och hållet en prioriteringsfråga. När köpresan inom B2B blir alltmer digital och potentiella kunder söker information på nätet i allt högre grad har en stark digital närvaro blivit en överlevnadsfråga. För oss på Crescando är bloggandet både ett viktigt sätt att utbilda och inspirera våra kunder och att nå fram med vår kunskap – thought leadership – och erbjudande. Det är också en betydande del i vårt interna kompetenslyft. Det finns inget bättre sätt att hålla sig uppdaterad på det senaste inom området än att skriva (och filma, prata och föreläsa) om det!

Bransch: Affärssystem

Tema på inlägg: Företagande

Startår: 2008

Motivering: Återigen finns Vismas blogg med på vår lista över Sveriges bästa företagsbloggar. Den är en av de mest aktiva bloggarna vi har med i listan och skriver inlägg inom en mängd olika ämnen. På Vismas blogg hittar du tips och hjälp gällande nästan alla frågor du som företagare kan ha. Och även frågor du förmodligen inte visste att du hade.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Om bloggande utgör en del av företagets content- och marknadsplan så är det lika självklart att hitta tid till att blogga som till någon annan marknadsaktivitet. Det är ju så att säga fastställt att företaget tror på bloggande (för att bygga brand eller kanske som en väg till leads och försäljning).

Utgör bloggandet däremot inte en del av nämnda plan kan det vara bortkastad tid att blogga. Då finns det stor risk att de spridda inläggen saknar sammanhållning och inte arbetar gemensamt för att uppnå företagets mål. I de fallen förespråkar jag istället att satsa tiden på de marknadsaktiviteter och kanaler som ansetts relevanta redan i planeringsstadiet.

I övrigt är ett litet stalltips att låta bloggverktyget vara öppet och lättillgängligt så att skribenten i fråga lätt kan klämma in ett nytt stycke när andan faller in. Bloggande kan även vara ett skönt avbrott från andra arbetsuppgifter och bidrar förhoppningsvis med extra energi till resten av arbetsdagen.

Bransch: Digital marknadsföring

Tema på inlägg: Digital marknadsföring

Startår: 2006

Motivering: APSIS delar med sig av sina insikter i omfattande artiklar om digital marknadsföring. Du kan hitta flera underkategorier i deras blogg som e-postmarknadsföring, datadriven marknadsföring och e-handel. I deras artiklar kan du lära dig allt från att automatisera din marknadsföringsprocess till att förbättra kundupplevelsen!

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Det snabbaste svaret är att tänka kvalitativt, snarare än kvantitativt. Som ett företag som säljer lösningar för data-driven marknadsföring är det nästintill ett krav att utbilda och engagera prospekt i alla led. Men ibland blir tid ett hinder. Då är det extra viktigt att prioritera ämnen utifrån målgruppens behov och se till att innehållet tjänar ett tydligt syfte i leadsbearbetande aktiviteter.

Bransch: Verksamhets- och IT-konsultbolag

Tema på inlägg: Mestadels IT-relaterade inlägg

Startår: 2016

Motivering:

Under Aktuellt samlar de nyheter med mer djupgående artikelserier som är både praktiska och hjälpsamma samt inspirerade. De har en fin blandning av uppdateringar om sitt företag och artiklar med djupa insikter som ska hjälpa deras läsare. Dessutom har de små introduktioner av och intervjuer med sina anställda.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

"Våra konsulter är de som har expertkunskap hos oss, och att få dem att ta sig tid att skriva är inte alltid så lätt. Därför har vi försökt underlätta skrivandet, bland annat genom att ta fram en Skrivguide med tips och inspiration. Oftast går det till så att konsulterna har idéer kring vad de vill skriva om, och så hjälper vår marknadsavdelning till och tipsar om upplägg, språk och så vidare. När vi jobbar tillsammans blir det alltid bäst!"

Bransch: Marknadsföring och säljprocesser

Tema på inlägg: Marknadsföring och försäljning

Startår: 2015

Motivering: I djupgående artiklar lyfter de intressanta insikter inom allt vad som rör marknadsföring och försäljning. Huvudsakligen skriver de om strategier för B2B. Utöver att beskriva och lära ut dessa strategier ger de tips om hur ni kan använda er av dem för just ert företag.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Det handlar inte så mycket om att hitta tiden att blogga, utan snarare ta sig tid. En viktig faktor för att kunna leverera över tid är att sprida ut ansvaret bland kollegor för att få så många som möjligt att känna sig delaktiga i bloggandet.

Det gäller inte bara själva skrivandet utan det kan även innebära hjälp och stöttning med idéer, revision och feedback samt produktion av grafiska element.

Passa även på att dela med er av resultaten - till exempel hur mycket trafik och konverteringar ett visst blogginlägg genererar - för att boosta engagemanget och få fler intresserade.

Bransch: Marknadsföring och säljprocesser

Tema på inlägg: Företagande

Startår: 2017

Motivering: Bloggen Småföretagsliv fungerar som en hjälpande hand inom alla områden en företagare kan tänkas behöva vägledning. De gör ett bra jobb med att vägleda dig, från starten av ett företag, till lagförändringar som påverkar dig som företagare. Du har även möjlighet att rösta på varje inlägg, och kan därmed få en snabb översikt om vilka inlägg som uppskattats av andra.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Ju mer man lär sig om marknadsföring desto mer inser man att content, som exempelvis en blogg, kombinerat med sökmotoroptimering är ett av de mest ekonomiska sätten att marknadsföra sig på. Se bloggen som en motor som genererar affärer genom att driva trafik till ditt företag. Du behöver väga tiden det tar att blogga mot kostnaden det innebär att köpa sig synlighet på nätet.

För att kunna blogga smidigt behöver du en struktur som håller i längden och det finns några tips att förhålla sig till. Det första du ska göra är att avgränsa; vilka sökämnen vill ni som företag bli förknippade med? Bestäm sedan målgrupp; vem bloggar du för och vad du vill att de ska känna, tänka och göra på din blogg? När du satt avgränsningen så blir det enklare att hitta idéer och vinklar. Sätt sedan riktlinjer för ditt bloggande som stil och tonalitet. Välj ett publiceringsverktyg som underlättar ditt arbete om du exempelvis är på resande fot. Är ni flera personer i företaget? Dela då upp ansvaret. Och sist men inte minst: Blogga inte för bloggandets skull. Gör ett schema som innehåller tidpunkter för publicering och vilken typ av inlägg som ska publiceras. Följ din plan och ställ alltid frågan: Vad vill min målgrupp veta?

Bransch: Försäljning

Tema på inlägg: Försäljning

Startår: 2015

Motivering: I omfattande artiklar delar de med sig av sin expertis inom allt vad som rör försäljning. På deras blogg hittar du framförallt säljråd inom B2B. Du kan hitta taktiker, tips, resurser att ladda ner och mycket mer. Är du ett företag som riktar sig till andra företag kan du definitivt lära dig något intressant på Vainus blogg.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Sätt upp interna mål på hur ofta ni vill få ut ett nytt blogginlägg. Ett bra tips därefter är att skapa en gemensam content-kalender där ni fyller i vilken typ av bloggartikel som kommer ut, när den ska publiceras och vem som är ansvarig. Det handlar egentligen bara om att göra bloggandet till en vana på vecko- eller månadsbasis. Att ha en transparens i när nya blogginlägg ska publiceras skapar en mindre men nödvändig press som gör att det blir svårare att prioritera bort. För dig personligen: Avsätt tillräckligt med tid i kalendern där du sätter dig ensam och enbart fokuserar på blogg-skrivandet. Utöver det så är ett bra tips att direkt skriva ner alla bra idéer du får. Jag använder anteckningar i mobilen flitigt och skriver ner korta meningar, ämnen eller annat som kan vara grunden till en bra blogg.

Bransch: Digital marknadsföring

Tema på inlägg: Digital marknadsföring

Startår: 2016

Motivering: Ännu ett år listas Vass Kommunikations blogg som en av Sveriges bästa företagsbloggar. VK Snackar Digitalt är en serie som de publicerar nästan varje vecka. Det är en mycket uppskattad serie som kanske inte strikt innehåller nyheter för företag, men den är både underhållande och nyttig att läsa för dig som vill vara uppdaterad om de senaste trenderna. Utöver sina veckoliga uppdateringar har de även väldigt matnyttiga inlägg om digital marknadsföring med sin egna spinn.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Vi på Vass Kommunikation arbetar utifrån ett employer branding-perspektiv i allt vi gör och för oss innebär det att alltid ha människan i fokus. Det är bolagets medarbetare som sitter inne på kompetens, erfarenheter och historier – nyttja det! De är företagets bästa ambassadörer. Intervjua medarbetarna och låt dem beskriva sitt specialistområde, utifrån det går det att publicera intressanta blogginlägg!

Många av våra kunder anlitar oss som spökskrivare och utifrån ett samtal på 20 minuter kan vi formulera flera blogginlägg med sökmotorperspektiv, utifrån det målgruppen googlar.
Hitta ett större syfte än att det blir en uppgift att blogga. Gör det till en naturlig del i att skapa delaktighet och engagemang internt, det kommer att smitta av sig externt! Att bjuda på kunskap, idéer, tips, åsikter och synliggöra medarbetarna ger ett mervärde för potentiella kunder, samarbetspartners, återförsäljare etc.

Skapa kreativt innehåll utifrån dialoger på lunchrasten, föreläsningar ni besöker eller en hjärtefråga hos en av era medarbetare. Möjligheterna är oändliga när man ser det utifrån ett större perspektiv!

5 konkreta tips för att komma igång med en företagsblogg

  • Välj ett högre syfte (skapa engagemang internt, bjuda på kunskap, synliggöra medarbetare eller liknande)
  • Utse en ansvarig som ser till att syftet uppnås och att deadlines hålls
  • Skapa en tydlig struktur (kanske kan alla medarbetare skriva varsitt blogginlägg om sitt kompetensområde?)
  • Utgå från det som er målgrupp googlar på! Googla själv och hitta det som söks mest på
  • Sätt igång idag!

Bransch: Sökmotoroptimering

Tema på inlägg: Digital marknadsföring och sökmotoroptimering

Startår: 2007

Motivering: Som en av de ledande experterna inom sökmotoroptimering i Sverige delar Pineberry med sig av sina kunskap i deras blogg, Sökmotorkonsult. Genom en blandning mellan underhållande iakttagelser, hjälpsamma tips och nytt inom branschen tar de sin plats på listan över Sveriges bästa företagsbloggar.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Vår blogg Sökmotorkonsult.se är en stor del av vårt varumärke och vi sätter av en hel del tid för att producera nya inlägg. Det är vårt sätt att dela med oss av vår kunskap, men även ett sätt för oss att positionera oss på marknaden som ett företag med mycket kunskap och transparens. Dessutom ger många av de experiment och efterforskningar vi gör i samband med inläggen ut i nya idéer och erfarenheter som gör oss bättre på vad vi gör: att hjälpa våra kunder.

Bransch: Företagsinkubator

Tema på inlägg: Företagande, start-up, marknadsföring och företagsfinansiering

Startår: 2015

Motivering: Med en blandning av inspirerande debatt och hjälpsamma tips förtjänar bloggen en placering på listan över Sveriges bästa företagsbloggar. Läs om allt från hur du ska marknadsföra som start-up till hur du kan samla finansiering vid företagsstart.

Hur ska man hitta tiden att blogga som företag?

Man ska inte tro att man hittar tiden, utan se till att skapa den. Det ligger i vårt dna på Science Park att vara bjussiga med vår kunskap, och hos oss är alla medarbetare med och skapar innehåll till vår blogg - oavsett roll i organisationen. Vi på marknadsavdelningen gör en tydlig tidsplan för kollegorna som skriver ungefär två inlägg var per år. Den tiden kan alla hitta, även om vi har stor respekt för att människor är olika bekväma med att uttrycka sig i text.

För att göra det så enkelt som möjligt för kollegorna så coachar vi dem genom att komma med förslag, ställa frågor och ge exempel på blogginlägg som är uppskattade av våra kunder och följare. Vi är också noga med att underlaget inte behöver perfekt – att vi hjälper till med formuleringar och disposition sänker tröskeln för kollegorna. Det är viktigt för oss att leva som vi lär och jobba med det som i vår värld kallas ”Minimum Viable Product” eller MVP, vilket betyder ungefär ”minsta lönsamma produkt” och hellre tänka ”Good enough!” än att det som ska lanseras måste vara helt perfekt. Vi brukar också uppmana att skriva om något man tycker är roligt eller brinner för – det märks i texten om du som skriver går igång på ämnet.

Bransch: Webbhosting

Tema på inlägg: SEO, digital marknadsföring, it-säkerhet och hemsidor

Startår: 2008

Motivering: Loopia fortsätter leverera hjälpsamma tips så att läsarna kan skapa bättre hemsidor. Inläggen är lättlästa och tipsen är lätta att applicera på sin egna hemsida, detta blandat med en dos av humor gör bloggen underhållande och till en av Sveriges bästa.

Bransch: Finans

Tema på inlägg: Ekonomi, företagande, e-handel och IT

Startår: 2015

Motivering: Under Artiklar & Tips samlar Svea bra innehåll som hjälper företagare på olika plan. I bloggen får anställda lysa inom sina expertområden vilket skapar en god dynamik. Bland annat artikelserier som “Pensionsskolan för företagare” placerar dem på listan över Sveriges bästa företagsbloggar.

Bransch: IT-konsult

Tema på inlägg: Företagande

Startår: 2014

Motivering: Välskrivna artiklar om allt inom marknadsföring, oftast på något sätt kopplad till olika system och lösningar. Ni kan läsa om hur ni som företagare på bästa sätt kan utnyttja dessa lösningar på olika nivåer i företaget. Bloggen täcker allt från system kopplade till marknadsföring och kundupplevelser till hur du kan analysera din data.

Bransch: Finans

Tema på inlägg: Företagande

Startår: 2018

Motivering: I Företagsbloggen delar de med sig av både enkla tips, kunskap och inspirerande cases. En blandning som gör bloggen till en av Sveriges bästa.

Bransch: Avfallshantering

Tema på inlägg: Avfallshantering

Startår: 2017

Motivering: En mycket nischad blogg som lyckas skapa varierat innehåll av intresse. De skriver om allt gällande avfallshantering, från olika perspektiv. Dessa perspektiv kan vara från handelns perspektiv, lagerhantering, fastigheter och helt enkelt för en hållbar framtid.

Bransch: Naming-byrå

Tema på inlägg: Varumärkesnamn

Startår: 2008

Motivering: Bloggen är starkt nischad till varumärkesnamn, och är både intressant och underhållande att läsa. Lär dig mer om en process de flesta inte ägnat mycket tankar eller tid till. Med en unik blogg som saknar motpart tar den plats på vår lista av Sveriges bästa företagsbloggar.

CGI

Bransch: Konsult

Tema på inlägg: Innovation och IT

Startår: 2015

Motivering: En inspirerande blogg med bred omfattning. Innehållet är både intressant och hjälpsamt samtidigt som det lämnar en att fundera. Du kan hitta en mängd blogginlägg om innovation, och hur du ska bli mer innovativ samt om IT och framtida möjligheter. Denna dynamik ger dem en plats på listan över Sveriges bästa företagsbloggar.

Årets lista är baserad på följande kriterier:

1. Värdeskapande
Hur nyttig är informationen för den som läser bloggen? Är inläggen bra skrivna och innehållet relevant?

2. Uppdaterad
Att bloggen uppdateras kontinuerligt.

3. Design
Bloggens uppbyggnad, överskådlighet och navigering.

*Notera: Detta är en subjektiv lista utfärdad av oss på på Expertvalet. Med alla tusentals bloggar som finns i Sverige är det möjligt att vi missat någon blogg. Tycker ni att er blogg hör hemma på denna lista, men inte finns med, är ni mer än välkomna att skicka ett mejl till [email protected] så kommer vi ta er i beaktande inför nästa år!