Kundservice: 010-884 81 69
Måndag - torsdag kl. 09:00 - 20:00
Fredag kl. 09:00 - 16:00
Senast uppdaterad: 07. december 2018

Sveriges bästa företagsbloggar 2018

Sveriges Baesta Foerestagsbloggar 2018Main

Expertvalet presenterar stolt för tredje året i rad Sveriges bästa företagsbloggar!

Vi är glada att ännu en gång kunna presentera Sveriges bästa företagsbloggar. Expertvalet för traditionen vidare och listar, för tredje året i rad, företag som med sina bloggar inspirerar, tipsar och reflekterar om utmaningar och tankar inom deras respektive branscher.

Det finns mycket kunskap att hämta, oavsett vilken bransch du tillhör, och dessa företag ligger i framkant när det kommer till att erbjuda sina läsare relevanta och intressanta inlägg.

Listan är inte på något vis rangordnad. Tolka den hellre som en enda lång lista av 30 vinnare, där alla bidrar till sin respektive bransch med innehåll i toppklass.

För att ge er lite extra intressant innehåll har vi i år även frågat vinnarna efter deras bästa tips för att hitta innehållsideér till bloggen, kanske ni även hittar något att implementera på er blogg.

Emblemet ni hittar nedan kan vinnarna kopiera och sätta på sin blogg för att på så vis få ett bevis på att det innehåll de skapar är viktigt och leder till att sådana som vi, läser och beundrar dem.

Är ni en av vinnarna? Kopiera då länken nedan för att kunna använda den på er blogg och visa era läsare vilken bra blogg det är de faktiskt läser!

 

 

Argonova Systems

ArgonovaDenna webbyrå och reklambyrå, grundad i Borås, ger skräddarsydda lösningar till företag och har gjort sedan 2004. Deras blogg erbjuder läsaren flertalet branschspecifika tips, samtidigt som de skriver om aktuella händelser och personliga inlägg. De lyckas med konststycket att vara personliga utan att bli exkluderande. Genom varierande innehåll med allt från SEO och grafisk design till e-handel och webbstrategier ger de bloggen det liv den behöver för att vara på topp.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

För att komma på idéer till våra blogginlägg omvärldsbevakar vi, utgår från våra erfarenheter och delar med oss om något nytt händer på kontoret. Vi har möten där idéerna lyfts och blandas ihop till en fin mix så vi får variation på bloggen. Vi vill hjälpa våra kunder och läsare lyckas med sin satsning oavsett om det gäller att starta upp ett företag eller marknadsföra sig online i till exempel sociala medier. Vi försöker alltid skriva utifrån läsarens perspektiv och slänger oss inte med för mycket typiska branschord, så alla som läser förstår innehållet. Därför hoppas vi att många känner att de har nytta av våra blogginlägg och får tips på hur de kan ta nästa steg med sitt företag. säger Natasha Rydell, digital kommunikatör & strateg

 

 

Avidly

AvidlyAvidly är inbound-byrån som hjälper företag med försäljning och marknadsföring - är det någon som vet hur du optimerar kundupplevelser är det Avidly. Deras blogg, Growthhub, är väldigt rakt på sak och ger många praktiska tips. Fokus ligger på att hjälpa företag att växa, och detta görs genom kategorier som exempelvis digital marketing, content marketing, SEO och försäljning. Här kan vi även se ungefär hur lång tid det tar att läsa varje blogginlägg, vilket underlättar mycket för läsaren.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Mina bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg är att prata med personer i ert företag som sitter i kundnära roller. Till exempel säljarna eller kundtjänstmedarbetare. Dessa personer sitter på oändlig kunskap om vad som försiggår i era kunders huvuden och oftast har de också svaret på de vanligaste frågorna. Skriv rubriker till frågorna och sedan blogginlägg som mer eller mindre direkt besvarar dem. Ännu bättre blir det om ni tillsammans med sälj och kundtjänst bygger en buyer persona och listar denna persons utmaningar och mål. Matcha ihop det med hur er produkt/tjänst kan lösa dessa och ni har en väldigt bra och användbar källa till nya blogginlägg. Skulle denna idékälla sina så satsa på att ta in gästskribenter. Och glöm inte video!

 

 

Carnegie

CarnegieCarnegies Private Banking sida är fylld med intressanta nyheter, rapporter och tips, allt för att deras kunder ska kunna göra bättre investeringar. Carnegies bloggare är snabba att uppdatera om aktuella händelser samtidigt som de kopplar dem till hur det kommer påverka just din situation. Något som verkligen ger värde till läsaren. Kolla även in deras podd, Omvärldspodden där de varje vecka gör aktuella börsanalyser.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Källan till de bästa artikelidéerna kommer från kunddialogen. D.v.s. frågor som kunder ställer till våra rådgivare och experter. Ju bättre marknadsavdelningen kan involvera sig i affären desto bättre och mer relevant innehåll kan skapas. Sätt upp bloggen på mötesagendan. Det skapar förutsättning för dina kollegor att göra inspel till det redaktionella innehållet. Lycka till!

 

 

Edge HR

Edge HREdge HR jobbar på olika plan för att hjälpa företag hantera HR på ett bättre sätt. På deras blogg kan man hitta inlägg skrivna av anställda på Edge HR. Inläggen är oftast mycket personliga och rotar sig i händelser i skribentens liv - detta kopplas sedan till tips till hur man kan bättre hantera diverse HR-situationer. Mycket intressant och inspirerande läsning om HR.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vårt bästa tips är att ta inspiration från vardagen! En vardag där man tittar på omgivningen – både fysiskt och i tankarna – och funderar kring vilka utmaningar, händelser och situationer som människorna runt omkring kommer uppleva under sin arbetsvecka. Många av våra bloggare tar också inspiration från artiklar, samtal och forskning som de läser eller tar del. Här startar många tankar som sedan skrivs ner och bearbetas för att tillslut nå våra läsare.

 

 

Exsitec

ExsitecExsitec är företaget som är specialister på bland annat affärssystem och digitalisering. På deras blogg, Digitalsmart, hjälper de läsarna att utvecklas inom digitalisering och hur framtidens verksamhetssystem kan komma att se ut. Förändring, teknik och effektivitet är tre områden som berörs i bloggen och ger läsaren något att fundera över. En mycket välanvänd del, åtminstone från vår sida, är den lilla information om hur lång tids läsning varje blogginlägg ger. Det är en liten detalj som ger ett stort mervärde.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vi tar stor hjälp från hela personalen för att hitta idéer till våra inlägg - de möten vår personal gör med våra kunder är helt klart det bästa verktyget för nya titlar. Att utgå från sin egen arbetsvardag och fundera hur man själv söker efter inspiration eller problemlösningar och sen applicera på sin egen målgrupp är också ett bra tillvägagångssätt.

 

 

&frankly

And Frankly&frankly är företaget som vill öka engagemanget på arbetsplatser runt om i Sverige. Detta gör de genom sin innovativa, molnbaserade tjänst. Genom bloggen får läsaren flera tips på hur arbetsplatsen kan bli bättre, hur svenskt arbetsliv ser ut och små tips för hur vi kan öka engagemanget på företaget. Inläggen är sakliga och skrivs av kunniga skribenter vilket gör att budskapet biter på läsaren.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Gör bloggen till hela företagets pulsåder, en angelägenhet för alla medarbetare. På så vis kommer innehåll och innehållsskapandet att vara något alla engagerar sig i på olika vis. Och med rätt person som ansvarig för produktionen – en person med journalistisk bakgrund (viktigt!), som ifrågasätter, vinklar, värderar och behärskar flera olika format – så får man bra tryck i bloggen.

 

 

Hägvall & Sjöman

Hagvall SjomanHägvall & Sjöman erbjuder lösningar inom B2B-marknadsföring och har gjort detta sedan 2013 då de insåg ett allt större behov av den mer komplexa processen som B2B-marknadsföring innebär. Bloggen ger en fördjupning i vad företaget står för, och ger läsaren en fin inblick i hur marknadsföring fungerar. Tips på hur du skriver content, vilka trender du bör se över och hur du effektiviserar din inbound marketing är bara några av alla inlägg skribenterna på Hägvall & Sjöman erbjuder.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

I min värld handlar content (och inbound) marketing om att vi hjälper våra kunder lösa sina problem och adressera sina utmaningar. Det går vi genom att dela med oss av kunskap, inspiration och information som hjälper de som är eller som vi vill ska bli våra kunder på vägen på sin köpresa. Nyckeln för att hitta bra uppslag för nya bloggposter är därför att utgå från kundens behov och utmaningar. Vad kan vi skriva om som hjälper dem förstå sina problem? Inspirera dem nya till lösningar? Det gäller att alltid sätta de du vill kommunicera med, väcka intresse och förtroende hos, i första rummet – aldrig ditt eget företag och dina egna produkter.

 

 

IBM

IBMPå IBM Sveriges blogg, THINK Bloggen, kan du hitta inlägg om allt som rör IT och IBM:s verksamhet. Inläggen är bra skrivna och ger ofta tankeställare till hur man själv kan förbättra sina IT-aktiviteter. Inläggen skrivs av anställda på olika avdelningar på IBM vilket ger en bra variation på innehållet och mycket intressant läsning.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vårt bästa tips är att hitta personer i den egna organisationen som inte bara är riktigt duktiga på sitt område, utan som också har förmågan att se på sina expertområden från lite olika synvinklar. Be dem berätta om vad de ser inom sitt specialområde, vad de tror kommer att vara nästa steg eller skifte, vilka utmaningarna är, vilka tillämpningarna är och kommer att bli, och så vidare. När du ser att det glimmar till i deras ögon - be dem skriva om just det!

 

 

InventiveBoard

Inventive BoardInnovation är huvudfokus hos InventiveBoard och bloggen går självklart i linje med deras budskap; att hjälpa företag att effektivisera sina idéprocesser. Både praktiska tips på hur du berikar din innovationsprocess och allmän information om innovationsledning och idéer finns representerade på denna blogg. Den är helt klart läsvärd, speciellt om du sitter i ett företag där kreativiteten inte längre är lika stor som förr.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Syftet med vår blogg är att ge läsarna användbar kunskap och inspiration om att driva framgångsrik innovation. Vi försöker fånga idéer till blogginlägg från kunder, konkurrenter, partners, teknologiskiften, och samhället i stort. Praktiskt gör vi detta bland annat genom att (i) studerar intressanta forskningsartiklar inom vårt område och kommentar dessa, (ii) följer debatter i sociala medier, exempelvis relevanta Linkedin-grupper, och (iii) frågar kunder, partners, och konkurrenter.

 

 

KFX

KFXAtt bygga långsiktiga relationer är mycket viktigt för bemannings- och rekryteringsföretaget KFX. Bloggen riktar sig till både studenter som vill söka jobb och företag som behöver rekrytera nytt. Företaget är ett av de mest erfarna i deras bransch, och det syns i bloggen, då de erbjuder flertalet intressanta tips som ger både företag och arbetssökande en fördel.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vår blogg riktar sig till både våra kunder och dig som är ute efter en ny karriär eller söker ditt allra första jobb. Det gäller att kunna tillgodose flera olika målgrupper genom att presentera nyheter i branschen och också tipsa om rätt väg att gå när du ska välja en HR-partner. Genom att fråga kollegor och nätverka med andra i branschen får man många bra uppslag och idéer att skriva om. Vara väldigt regional ibland och hitta ämnen som är rikstäckande ibland. Sedan finns det alltid saker som går att återanvända i ny tappning. Försöka att hitta en ny vinkel på ett vanlig frågeställning eller sätta sig in i hur man som kund skulle känna om det är första gången man anlitar en HR-partner. Förenkla och vägleda är ämnen som alltid är aktuella!

 

 

Loopia

LoopiaLoopias blogg har ett brett spektrum av olika kategorier. Som ett av de största webbhotellen i Sverige delar de med sig av relevant och uppdaterat innehåll. Oavsett om du är intresserad av marknadsföring, IT-utveckling eller e-handel finns det en stor repertoar av inlägg och kunskap på Loopias blogg. Det är en mycket användarvänlig blogg med ett stort antal kategorier du som läsare kan grotta ned dig i och samla på dig kunskap om just ditt intresseområde.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vårt bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg är att fundera ut vilka frågor/funderingar dina nuvarande och blivande kunder kan tänkas ha och sedan skriva inlägg som hjälper dem. Ett annat tips är att bevaka olika nyhetssajter där du snappar upp ämnen som du tror kan intressera din målgrupp och skriver inlägg utifrån det.

 

 

Mama Said

Mama SaidMamaSaid är en social media-byrå som jobbar för att hjälpa företag och organisationer att jobba bättre med innehåll och kommunikation via sociala medier. Deras blogg fungerar som en förlängning av deras verksamhet där de delar med sig av sin kunskap och expertis. Få allmänna tips om hur du ska kommunicera eller i vilka kanaler du ska investera i. Läs också någon av deras mer djupgående guider som med bra grafiker hjälper dig skapa bättre innehåll.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Det är lätt att bli hemmablind och fastna. Därför brukar vi alltid se till att prata högt om potentiella idéer - slänga ut allt man har på bordet. Såklart helst med kollegor, men om man inte har det så kan man prata med i princip vem som helst; en vän, partner eller till och med barn (isåfall på ett väldigt förenklat sätt såklart). Det viktiga är att säga saker högt - redan då brukar man själv komma till nya insikter - och att få inputs från andra perspektiv. Det är så viktigt att inte sitta själv med sina idéer, för då blir det ganska enformigt till slut.

 

 

Meltwater

MeltwaterMeltwater är det världsledande företaget inom Media Intelligence som grundades i Oslo 2001. De är specialiserade på mediebevakning och erbjuder bland annat pressutskick, nyhetsbrev och nyhetsflöden. Meltwater erbjuder läsarna inte bara vanliga blogginlägg, men även poddavsnitt från deras podd #KommuniceraMera. Om du inte vill lyssna på avsnittet har de även transkriberat det om du istället vill läsa det. I övrigt är bloggen en kunskapskälla med tips på hur företag bättre kan kommunicera, uppdateringar inom sociala medier, omvärldsbevakning och flertalet tips om hur viktig kommunikationen i form av exempelvis PR, press, externa relationer, i ett företag är.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Våra läsare jobbar oftast med marknadsföring, sociala medier, PR, kommunikation men också med ledarskap och inom tech-branschen. Därför behöver vår blogg passa många personers behov och vi försöker tänka på vad vår målgrupp vill ha och vad dem saknar kunskap i dagsläget. Vi håller oss uppdaterade kring vad som diskuteras genom att bevaka media och sociala medier men också genom att gå på events och omvärlds-spana på vad branschen diskuterar just nu och var det fattas kunskap. När vi har identifierat olika ämnen så kollar vi på Google vilka ord personer i branschen söker på. Vi väljer ut ord som vi optimerar för webben, därför går vår blogg väldigt bra i sökmotorerna också och folk hittar till Meltwater genom att t ex Googla. Så för att summera: omvärlds-spana på event och genom att bevaka media och sociala medier för att hitta nya idéer, använd sedan Google (t ex Keywordplanner) för att se om personer söker på orden som du väljer att skriva om berättar Sophie Hedestad som är nordisk kommunikation- och marknadschef på Meltwater.

 

 

NCC

NCCNCC är bygg- och fastighetsföretaget som tar bloggandet på fullt allvar. De levererar högkvalitativa inlägg till flertalet olika målgrupper. Oavsett om du är ute efter att veta mer om byggbranschen, NCCs medarbetare, framtidsutsikter för arbetsplatser, hållbarhet eller hur du som student kan starta karriär, är NCCs blogg något för dig. Bloggen bidrar med mycket kunskap och läsaren får en ordentlig inblick i hur NCC fungerar och tänker kring flertalet aktuella händelser och utmaningar vi står inför.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

”Jag tror på två strategier:

Gräv där du står! Vi har så mycket spännande projekt och historier att berätta, det gäller bara att hitta det interna hjältarna och lyfta dem.

Koppla det du gör till aktuella händelser. Det händer så mycket i vår omvärld och vi försöker lyfter sådant som påverkar oss när vi är med och utformar staden vi lever i, det kan t.ex. handla om hållbarhet eller ny forskning kring framtidens kontor.”

säger Ingela Jerat, Head of Digital NCC

 

 

Nivide

NivideNivide är en digital byrå från Malmö som menar att du som marknadsförare måste vara uppdaterad och ligga steget före i en bransch som utvecklas fort. Deras blogg visar att de faktiskt är i framkant själva, genom att skriva om trender, aktuella händelser, hands-on tips och tips om andra bra artiklar. Inläggen är lätta att ta till sig, men innehåller relevant information. Det är en blogg med en tydlig översikt och med en simpel navigering, vilket gör den minimalistisk och läsaren kan enkelt hitta det inlägg som passar bäst.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vår största inspiration för att hitta nya idéer till blogginlägg är våra samtal med våra kunder. Om man lyssnar och försöker förstå vad kundernas utmaningar egentligen är, och utifrån detta fundera kring hur man på bästa sätt kan tillföra tips, värde och inspiration som hjälper kunderna i deras vardag, så finns det massor av uppslag. Vår ambition är att hjälpa och göra vardagen enklare för de som arbetar med digital kommunikation, och för att kunna göra det behöver vi veta vad deras utmaningar är.

 

 

Orango

OrangoOrgango jobbar med smarta affärssystem och hjälper sina kunder att effektivisera sin verksamhet. På bloggen kan man hitta tips och guider för alla delar av en företagsverksamhet, till exempel om processerna i produktionen och projektuppföljning. Bloggen är användarvänlig och har en enkel, snygg design - helt enkelt en bra blogg med värdefullt innehåll.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Bloggen för oss, är ett forum där vi bjuder våra befintliga och potentiellt nya kunder på inspiration och kunskap som vi besitter och för att hjälpa kunderna framåt i sin köpresa. Därför utgår vi alltid från kundens behov, i de olika köpfaserna när vi tar fram ämnen för våra bloggposter.

 

 

PWC - Tax Matters

PWCPWC är företaget som arbetar hårt med revision, skatte- och affärsrådgivning. På Tax matters får läsaren fördjupa sig i aktuella händelser och hur de påverkar moms, skatt, försäkringar med mera. Med en mycket imponerande lista över skribenter vet läsaren att innehållet är skrivet av specialister. Inläggen är skrivna på ett enkelt sätt, men ändå är de tillräckligt djupa att det skapar ett mervärde.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

- Tydliggör målgruppen
- Håll dig uppdaterad på aktuella händelser
- Involvera experter från verksamheten
- Skapa tydliga och effektiva processer kring driften av bloggen
- Skapa engagemang internt och externt

 

 

Roi Rekrytering

Roi RekryteringRoi Rekrytering vill göra det så enkelt och effektivt som möjligt för företag och organisationer att rekrytera. Deras blogg, HR-bloggen, ger läsaren en uppdatering om trender, rådgivning och tips inom HR. Bloggen tar även upp aktuella händelser såsom AI-diskussionen och GDPR, och självklart kopplar de dessa aktuella händelser till det de brinner mest för; HR.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

De som främst är inspirationen till nya blogginlägg är helt klart våra läsare, HR cheferna och HR konsulterna. Roi Rekrytering håller i månatliga nätverk: HRFORUM som vänder sig till HRchefer och konsulter och under dessa träffar kommer det ofta upp utmaningar, frågeställningar och annat som de brottas med i sin vardag. Sedan är det givetvis de HR trender som råder som styr – vad är aktuellt i dag och hur påverkas vi av detta imorgon? Jag tror det är viktigt att bloggen håller en tonalitet som alla kan relatera till samtidigt som fokus ligger på lösningar och inspiration.

 

 

Smartbizz

Smart BizzSmartbizz drivs av experten på sociala medier Linda Björck. På bloggen skriver hon bra och konkreta inlägg om hur du som företag ska hantera sociala medier. Många inläggen är inriktade på LinkedIn och hur man hanterar det som företag, både vad gäller strategi och genomförande. Det är få svenska bloggar som man kan hitta så mycket innehåll inom just LinkedIn, något som gör Smartbizz unikt och värdefullt.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Att hitta nya idéer till bloggen går att göra på flera sätt. Dels läsa branschnyheter där jag själv snabbt fångar upp nyheter från LinkedIn. Ett annat sätt är att fråga dina läsare, vad vill de läsa mer av? Ytterligare ett sätt är att titta på vilka av dina befintliga blogginlägg som har gått bra, dvs har många läsare och blivit delade av många. Då kan du skriva mer om det ämnet men med en annan vinkel. Både Google och Keyword planner kan hjälpa till att hitta nya bloggämnen. Jag brukar även skriva om saker som personer frågar mig om. Jag tänker att när någon frågar efter något brukar ofta flera undra över samma sak.

 

 

SpeedLedger

SpeedledgerFör andra gången är bokföringstjänsten Speedledgers blogg med på listan av Sveriges bästa företagsbloggar. Med konkreta tips och en nypa humor levererar Speedledger bra innehåll till sina läsare. Sppedledger driver även Bokföringspodden samt som de skapar riktigt snygga white papers. Mycket bra innehåll på ett och samma ställe!

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vi på SpeedLedger e-bokföring jobbar dagligen med egenföretagare i olika skeden av sitt företagande och vi vet att det inte alltid är lätt med bokföring. Vi vill skapa en nyfikenhet, trygghet och en känsla av att bokföring är roligt genom bloggen. Målet är att skapa ett intresse för bokföring, samtidigt som vi på ett lättsamt sätt försöker lotsa läsaren genom de snår som bokföring kan innebära.

Våra bloggare består av ett gäng vassa bokförare, ekonomer och egenföretagare som hjälper våra kunder med sin bokföring varje dag. Vi hittar nya idéer genom att vi ställer oss frågorna: Vad är det våra kunder vill veta mer av? Vad läser de på vår hemsida? Vilka svårigheter har dem? Vilka frågor ställer det till vår support? Hur kan vi hjälpa, förenkla och förbättra?

Det är våra kunder som är vår inspiration till nya bloggposter. Genom att skriva om aktuella ämnen och göra de ”tråkiga momenten” i bokföring roligare engagerar vi våra läsare. Så se till att skriva om de saker som du kan och är expert på men att du också ser dig omkring för hitta inspiration av dina kunder eller andra människor omkring dig.

 

 

Telia

TeliaTelekomföretaget Telias blogg En smartare vardag ger läsaren en inblick i den digitala vardagen. Med inlägg om ett säkrare internet och dagens digitala liv är bloggen alltid i framkant med det nyaste. Telia använder även denna blogg till att upplysa läsaren om de nyaste trenderna inom framförallt TV-utbud samt ger tips på nyheter inom exempelvis e-handel, e-sport och telefoni. Det är en riktigt varierande blogg i sin sanna bemärkelse, samtidigt som inläggen alltid är relevanta.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vi utgår från vad som kan hjälpa våra kunder i deras digitala liv och vardag för att finna idéer för nya blogginlägg.

 

 

TNG

TNGLogoTNG är ett modernt rekryterings- och bemanningsföretag där fokus ligger på fördomsfria och kompetensbaserade rekryteringar. ‘Vår fördomsfria blogg’ kallar de bloggen, där de skriver om det mesta inom bemanning och rekrytering. Bloggen blandar personporträtt med praktiska tips och enkel information om hur du som företag kan tänka vid en rekryteringsprocess. Som följare av TNGs blogg kan du vara säker på att få ett intressant och annorlunda perspektiv på din rekrytering.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Våra idéer kommer från ett dagligt och nära samarbete och dialog inom hela organisationen, där inte bara marknadsavdelningen utan även sälj- och rekryteringsorganisationen är engagerade i ett aktivt idéutbyte, trendspaning och omvärldsbevakning. Vi för också löpande dialog med våra målgrupper och fångar upp deras frågeställningar, funderingar och idéer.

Som en värderingsstyrd organisation är det naturligt för alla att utgå från vår vision, affär och vår övergripande position som specialister inom fördomsfri rekrytering. Det här gäller oavsett vilken av våra målgrupper vi riktar oss till, och det skapar en röd tråd och bygger trovärdighet. Och det hjälper oss skapa relevant, hjälpsamt och tankeväckande innehåll, oavsett om du ska köpa rekryteringstjänster, söka jobb eller bara vill veta mer om fördomsfri rekrytering.

Vi arbetar också väldigt agilt och datastyrt. Hos oss innebär det att vi har löpande contentmöten med interna ambassadörer, istället för en fast contentplan, samt aktivt arbetar med analys för att skapa och vidareutveckla inlägg som vi ser intresserar läsarna. Det gör att vi snabbt kan ställa om, fånga upp aktuella ämnen och koppla dem till vår verksamhet.

 

 

UC

UCUC är Sveriges ledande affärs- och kreditinformationsföretag som jobbar med företag och privatpersoner. UC:s mål är att hjälpa företag och privatpersoner att ta säkrare affärsbeslut. På bloggen hittar du en blandning av inlägg, till exempel om hur du kan undvika bedrägerier och uppdateringar om deras verksamhet. En blogg med enkel design och många expertskribenter som verkligen är värd en titt.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

"Jag har tre tips, dels är det viktigt att följa med i vad det skrivs om i vår omvärld samt förstå vad våra befintliga och potentiella kunder är intresserade av att läsa om just nu. Men också att lyssna in och ha en nära kontakt med säljare och produktägare om vad som är på gång framåt vad det gäller nya produkter eller nya möjligheter på marknaden. Slutligen sitter mycket i planeringen, samla därför dina nyckelpersoner på en regelbunden basis och låt innehållsplaneringen göras av en intern bloggredaktör tillsammans med de som är bloggare" säger Victoria Preger, Director Marketing & Communications, UC AB.

 

 

Vass Kommunikation

Vass KommunikationVass Kommunikation är en kommunikationsbyrå som jobbar mycket med sociala medier och copywriting. Vill man hänga med i vad som händer i digitala Sverige är deras blogg en bra källa att vända sig till. Varje vecka publiceras ett inlägg i serien VK Snackar Digitalt där man får en snabbgenomgång av de viktigaste sakerna som hänt den senaste veckan inom branschen. Detta blandat med tips-inlägg och guider ger en bra blogg med intressant innehåll.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

1. Utgå från målgruppen och skapa värde för dem
Vad intresserar målgruppen? Vad har de för utmaningar?
Ett exempel på det är algoritmer i vår bransch. Utifrån det gjorde vi blogginlägg för algoritmer på Facebook, algoritmer på Instagram etc. Då har vi möjlighet att toppa Google-listorna med bra SEO

2. Inspirera inom era hjärtefrågor
Vi utgår från oss själva när det gäller företagande. Det är ett sätt för oss att dela med oss av vår resa och inspirera andra att våga ta steget att starta eget.

3. Rörligt material
Att blanda djupgående artiklar och nyheter från branschen ger en bra mix – och vi föredrar även en och annan vlogg där läsaren får lära känna oss och verksamheten ännu mer!

 

 

WeSafe

We SafeWeSafe är företag som hjälper företag att bättre utnyttja Microsofts molntjänster. WeSafe-bloggen är fylld av bra inlägg med tips om hur du bättre kan använda dina Microsoft-tjänster. Läs inlägg om uppdateringar av program, säkerhetsåtgärder och branschnyheter. Ibland kan det även dyka upp någon intervju som är extra intressant att läsa.

Vilka är era bästa tips för att hitta nya idéer till blogginlägg?

Vårt bästa tips är att få med sig hela personstyrkan. Framför allt de som arbetar närmast kund och som har bäst förståelse för kundernas vardag. För att uppnå det behöver man involvera personalen i hela processen så de känner sig delaktiga och förstår varför det är viktigt för oss att skapa bra innehåll för våra besökare. Vi frågar också våra kunder vilka ämnen de tycker är intressanta och gör blogginlägg baserat på deras input.

 

 

Knowit

Knowit jobbar med kommunikation och IT och delar med sig av just denna expertis under sina olika bloggkategorier. Läs inlägg om IT-arkitektur, innovation och lösningar, BI, HR och mycket mer. Skribenterna spånar om trender, rapporterar från evenemang, tipsar om tjänster och delar med sig av sina insikter från branschen. Intressant och lättläst innehåll som ger värde åt läsaren.

 

 

Paloma

Palomas tjänst Postman är ett verktyg gjort för att göra e-post- och nyhetsbrevsutskick. På deras blogg hittar du alla möjliga tips för hur du bättre kan kommunicera med dina kunder. Vill du skapa bättre e-postutskick hittar du massor med inspiration för hur du kan förbättra ditt innehåll. Snabba och lättlästa inlägg med tips gör bloggen värd att läsa.

 

 

PWC - Företagarbloggen

PwC:s Företagarblogg får för tredje året i rad vara med på Expertvalets lista över de bästa företagsbloggarna. En enkel blogg som med bra innehåll hjälper läsarna igenom företagardjungeln. Vi gillar speciellt hur de håller sig uppdaterade med vad som händer i företagsvärlden och skapar innehåll som läsaren behöver veta just nu. PwC har svaret innan läsaren har frågan.

 

 

Svea Ekonomi

Svea Ekonomi jobbar med finansieringslösningar och har en bra samling artiklar och tips på deras hemsida. Inläggen behandlar allt från börsanalyser och tips för bättre betalningsprocesser till effekten av lagändringar i branschen. Det finns en bra balans mellan långa och djupgående artiklar och korta snabba tips som tillsammans skapar en intressant blogg.

 

 

Visma

För tredje året i rad är Vismas blogg med på denna lista, och det med all rätt. Vismas blogg är väl uppdaterad med mycket information inom flera intressanta ämnen. Läs om digitalisering, affärssystem, företagande, inköp och mycket mer på deras blogg. Bloggen är lätt att navigera och man hittar alltid något intressant att läsa hos Visma.

 

 

Årets lista är baserad på följande kriterier:

1. Värdeskapande
Hur nyttig är informationen för den som läser bloggen? Är inläggen bra skrivna och innehållet relevant?

2. Uppdaterad
Att bloggen uppdateras kontinuerligt.

3. Design
Bloggens uppbyggnad, överskådlighet och navigering.

Är du nyfiken på hur förra årets lista ser ut? Kika på den här: Sveriges bästa företagsbloggar 2017.