Att hitta nya kunder till företaget är för många företagare och försäljare en stor utmaning. När man dagligen jobbar med att hålla existerande kunder nöjda är det dessutom lätt att förbise värvningen av nya - som är minst lika viktig.
För att hjälpa just ert företag har vi sammanställt en lista med de 25 bästa tipsen att hitta nya kunder. Tipsen på listan kan anpassas till både små och stora företag, samt användas inom både B2B- och konsumentbranschen. Så vare sig ni söker nya kunder till städfirman, redovisningsbyrån, byggföretaget eller webbyrån kan ni ta hjälp av listan.
Nedan hittar ni alla tips listade. Klicka på länken för att läsa mer om det tips ni finner intressant, eller läs hela listan för att bli mästare i att hitta nya kunder.
Har ni bra koll på målgrupperna för era produkter/tjänster blir nykundsbearbetningen mycket mer effektiv. Istället för att ni säljer på måfå med ett generaliserat säljbudskap kan ni anpassa budskapet och bättre nå ut till potentiella kunder. Gör en kundsegmentering och lägg ner tid på att verkligen lära känna era kunder.
Bonustips! Känns det svårt att få en fullkomlig bild över vilka era potentiella kunder är? Om önskas kan ni anlita ett externt företag för att genomföra marknadsundersökningar åt er.
Det sägs att om man ger något gratis får man mer än dubbelt tillbaka. Locka till er nya kunder med kampanjer där ni antingen delar ut er tjänst/produkt eller någon extra gåva gratis. Nedan har vi listat ett par olika möjligheter på vad ni kan erbjuda gratis.
I Sverige ordnas årligen hundratals mässor som ni har möjlighet att delta i. Kolla upp vilka mässor som är mest intressanta för era kunder och skaffa en monterplats på just den mässan. Kom ihåg att på förhand marknadsföra ert deltagande i mässan för att locka fler besökare.
Under mässan gäller det att jobba för att skapa nya kontakter, både aktivt genom att prata med besökare och passivt genom att göra det enkelt för besökare att anmäla sitt intresse för ert företag.
Har ert företag inte råd att ställa ut på mässor behöver det inte betyda att ni ska skippa mässor där era kunder finns. Att besöka mässor med målet att nätverka fungerar också bra. Hitta en mässa de antingen besöker eller ställer ut på och gå dit med en hög visitkort för att nätverka.
Er hemsida kan vara en mycket bra portal för att samla in nya kunder. För att detta ska fungera optimalt bör ni se till att hemsidan prickar av de viktigaste delarna en bra hemsida bör ha. I tabellen nedan hittar ni de främsta faktorerna ni bör ha koll på vad gäller er hemsida.
Begrepp | Förklaring |
---|---|
Sökmotoroptimering (SEO) | Optimera innehållet på er hemsida så att ni kan hamna högt upp på Googles sökmotor. Googles Quality Rater Guidelines är en bra utgångspunkt för vad man bör följa. |
Konverteringsoptimering (CRO) | Optimera innehållet på er hemsida så att besökare enkelt kan konvertera och använda er tjänst. |
Google My Business | En kostnadsfri företagsprofil som gör att intresserade på ett enkelt sätt kan hitta er. |
Att blogga kan även vara fördelaktigt i jakten på nya kunder. I bloggen kan ni dela med er av er expertis och samtidigt locka nya besökare via till exempel sökmotorer. Kolla gärna in vår lista med de bästa företagbloggarna om ni söker inspiration för bloggandet.
Känner ni er bekväma med att blogga på er egen hemsida kan det även vara fördelaktigt att gästblogga hos andra hemsidor. Att gästblogga är ett enkelt sätt att driva trafik till er egen hemsida och nå ut till nya läsare och potentiella köpare.
Att ringa kalla samtal är för många en mycket jobbig uppgift men stundtals kan det vara nödvändigt för att hitta nya kunder. Tyvärr kan man inte vänta någon större framgång med att bara ringa upp slumpmässigt valda prospekt.
Öka chansen för att lyckas med kalla samtal genom att ha en genomtänkt strategi för samtalet. Förbered svar på potentiella frågor och fundera på förhand ut vilken nytta just denna potentiella kund har av er tjänst/produkt. Möjligheterna för ett lyckat säljsamtal ökar också nämnvärt om hen på förhand fått en rekommendation till ert företag.
Gillar ni eller era försäljare inte att ringa kalla samtal kan ni även ta hjälp av ett externt företag som kan hantera er mötesbokning. Fördelen med att anlita ett externt företag för mötesbokning är att ni slipper spendera tid på att ringa kalla samtal till ointresserade kunder. Detta görs istället av experter som dagligen jobbar med att boka möten. Ni kan istället lägga ner er tid på att sälja till intresserade prospekt.
Har ni en bra relation till era existerande kunder kan ni alltid diskutera med dem om de har tips på personer i deras nätverk som kunde vara intresserade av er produkt/tjänst. Ni kan även gå steget längre och erbjuda rabatter och förmåner till existerande kunder för att de refererar nya till er.
Denna punkt kan du även kombinera med punkt 2, att ge bort något gratis. Din existerande kund kan få förmåner genom att bjuda in en vän eller bekant - precis som den värvade får förmåner för att gå med.
Ni kan även annonsera i tidningar för att hitta nya kunder, men strunta i att tanklöst slänga in en slumpmässig annons i en slumpmässig tidning. Annonsera istället i tryckt media ni vet att just er målgrupp läser. Det kan handla om till exempel branschtidningar eller specialutgåvor som intresserar er målgrupp. Läser dock era kunder dagstidningen så är det där ni ska annonsera.
Jobbar ni väldigt lokalt kan det även vara en möjlighet att köpa annonser i föreningars medlemstidningar, kalendrar eller annat tryckt material som lokalborna läser. I dessa utgåvor är konkurrensen om läsarens uppmärksamhet inte lika hård som i den stora dagstidningen.
Att sponsra att sponsra idrottsföreningar som till exempel en fotbollsklubb eller golfklubb kan vara ett bra sätt att hitta nya kunder. Kom ihåg dock att göra nytta av sponsringen och inte bara ge bort bidrag för att lägga loggan på kläder. Sponsrar ni till exempel ett fotbollslag kan ni gå på matcherna och nätverka med både supportrar och föreningsmedlemmar för att visa att ert företag finns.
Det är inget fel med att ta exempel från konkurrenter. Att studera konkurrenter kan ge er inspiration till att hitta nya kunder. Till exempel kan ni besöka samma evenemang eller köra liknande kampanjer som visat sig fungera bra för konkurrenterna.
Ett annat sätt att lära sig av konkurrenter är att se hur de gör för att sedan göra tvärtom. Detta fungerar bra om ni har många konkurrenter som alla jobbar med nykundsbearbetning på liknande sätt. Chocka och intressera potentiella köpare med att göra något helt nytt. Om alla konkurrenter använder sig av digital marknadsföring kan ni testa att skicka direktreklam istället. Det handlar om att hitta outnyttjade kanaler för att nå ut.
Även de bästa försäljningstaktikerna har svårt att kämpa mot ett dåligt formulerat säljbudskap. Nå ut till fler kunder genom att optimera ert säljbudskap. Fundera över varför de köper från er och vilket problem ni löser för dem istället för vilka egenskaper produkten har. Kolla till exemepl in AIDA-modellen för hjälp med utformandet av ett bra säljbudskap.
Ta exempel av entreprenörernas sätt att marknadsföra sig och kolla in exempel på gerillamarknadsföring. Gerillamarknadsföring ska vara okonventionell och överraskande med målet att få maximal effekt med minimala resurser.
Det kan handla om att placera uppseendeväckande klistermärken ute på stan som visar er produkt på ett fyndigt sätt, eller en utställning mitt i centrum. Det kan också handla om mindre saker som att skicka ett handskrivet vykort till en potentiell köpare där ni berättar om er dag istället för att berätta om er produkt.
Ett gott rykte sprider sig snabbt och kan hjälpa er mycket i jakten efter nya kunder. Dels genom att era nöjda klienter kan rekommendera er vidare till bekanta och dels genom att använda deras recensioner i er marknadsföring. Ni kan även använda externa recensionssidor för att öka er trovädighet med hjälp av existerande kunders omdömen, till exempel Trustpilot.
Se också över möjligheten att göra det lilla extra för era kunder. Ett bra exempel på detta är anekdoten om en amerikansk försäkringsförsäljare. Han tog tillfället i akt att visa hur viktiga hans kunder var genom att besöka sina deras grannar och tala om för dem att han alltid fanns där för grannen om denne var bortrest och fick problem med huset. Sådan kundservice ger ett gott rykte som snabbt sprider sig.
Kom ihåg att notera den lokala tidningen om när ni gör något intressant projekt. Till exempel om ni har börjat bygga ekologiskt, tagit viktiga steg mot att bli ett mer hållbart företag eller lanserar en ny spännande produkt. Vid sådana tillfällen kan det även vara en bra idé att tipsa branschtidningar, bloggare inom er bransch eller andra utgivare online som kan ha intresse av att skriva om just er historia.
Se till att vara tillgänglig på olika plattformar för att bemöta alla potentiella kunder. Kolla kontinuerligt era sociala medier som till exempel meddelande på Facebook, för att inte försumma intresserade.
Försök även att alltid vara tillgänglig per telefon. Är det en alltför stor utmaning att ta emot alla samtal som kommer in kan ni ta hjälp av externa företag som erbjuder telefonpassning.
Som företag kan ni ordna många olika öppna evenemang som ger er möjlighet att nå ut till nya kunder. Kolla listan med förslag nedan för att hitta inspiration till ert nästa evenemang:
För att hitta ett evenemang som passar ert företag kan ni tänka på vad era kunder tycker om att göra. Gillar de att träna? Ordna ett evenemang med gratis träning. Säljer ni byggtjänster? Håll en snickartävling för skolbarn och nätverka med föräldrarna under tävlingen.
Se över vilka aktiva föreningar det finns i er närhet. Finns era potentiella kunder i någon av föreningarna? Gå med i föreningen för att hjälpa till, ge råd till och nätverka med medlemmarna.
Var inte rädd att närma er föreningar även om ni inte är en typisk föreningsmedlem. En ung företagare som är fysioterapeut kan gå med i pensionärsföreningen för att hålla kontakt med och finnas till för områdets pensionärer.
Kolla till exempel på Facebook om ni hittar grupper som ligger inom ert intresseområde. Finns det ingen sådan Facebook-grupp kan ni alltid skapa en. I gruppen får ni gärna diskutera, ställa frågor och bidra med er expertis inom ämnet. Har ni tur kan ni även hitta personer som söker hjälp med just det ni kan erbjuda.
Kolla även aktiva forum där ni kan diskutera och bidra med er expertis inom ämnet. Missa inga chanser att nätverka med potentiella kunder!
Låter som ett konstigt tips att hitta nya kunder genom att gå till mataffären men det kan fungera ytterst bra för småföretagare på mindre orter. Varumärket för speciellt mindre företag är ofta starkt knutna till personen/personerna bakom företaget. Genom att gå till mataffären och diskutera med människorna i butiken kan ni som småföretagare lätt hitta nya klienter, speciellt om man är lokalt känd för sitt yrke.
Använd sociala medier för att nå ut till nya människor, både organiskt och med hjälp av annonsering. Satsar ni på annonsering i sociala medier, till exempel Facebook, är det viktigt att ha koll på vilka segment ni vill rikta in er på. Ta reda på så mycket som möjligt om era kunder; vilken åldersgrupp de hör till, var de bor vilka intressen de har. Om det finns det flera segment (olika åldrar eller intressen) ska ni komma ihåg att anpassa annonserna och budskapet efter segmentet.
Kom även ihåg att göra det så enkelt som möjligt för dem som hittar er via sociala medier att kontakta er eller köpa er produkt. Länka till er hemsida där de enkelt kan hitta kontaktinformation, använd alla kontaktmöjligheter via Facebook och länka till er hemsida i profilen på Instagram för att inte tappa en intresserad besökare.
Påbörja ett samarbete med företag nära dig för att referera kunder till varandra. Leta upp företag nära er som erbjuder en produkt/tjänst som korrelerar med er och därför lockar samma besökare. Samarbeta genom att referera era kunder till dem vid behov samt som de gör detsamma.
Exempel på företag som kan samarbeta:
Har ni möjlighet att samarbeta med evenemangsordare och hålla en föreläsning ska ni absolut ta den chansen. Att hålla en föreläsning på ett seminarium, vid universitet, skolor eller föreningar ger en bra möjlighet att visa upp er expertis samtidigt som ni får träffa nya potentiella kunder.
Kom ihåg att hålla en bra föreläsning där ni verkligen delar med er av nyttiga och värdeskapande tips och inte endast marknadsför ert företag.
Driv trafik (potentiella kunder) till din hemsida med hjälp av affiliate-sidor. Det finns många olika sätt att driva affiliate-trafik till en hemsida. Till exempel via sidor som Prisjakt, influencers eller andra aktörer som jobbar med att förmedla affiliate-samarbeten. Hitta en aktör som kan hjälpa er driva relevant trafik till er hemsida för att nå ut till nya segment.
Även om det är mycket viktigt att hitta nya kunder kan ni även öka omsättningen genom att sälja mer till era existerande och tidigare köpare. Öka försäljningen till tidigare eller existerande köpare med hjälp av till exempel servicepaket, uppgraderingar av produkter eller tilläggsprodukter.
Det finns idag många företag som på olika sätt jobbar med att samla in intresserade kunder (leads) och sälja dem vidare till företag inom olika branscher. Mot ett förmånligt pris kan ni ta emot uppgifter till en personer som är intresserade av just den produkt ni erbjuder.
Leadgenereringssidor är till exempel Greenmatch som förmedlar gröna energikällor eller vi här på Expertvalet, som förmedlar tjänster och produkter inom B2B. Kontakta gärna oss så hjälper vi ert företag växa genom att generera nya kunder!
Vi strävar efter att koppla samman våra kunder med rätt produkt och leverantör. Vill ni bli en del av GreenMatch?